H.C. Andersen

En av de bästa sagoförfattarna någonsin är H.C. Andersen. Hans berättelser är kända över hela världen. Den fula ankungen, Tummelisa och Den lilla flickan med svavelstickor är tre av hans mest kända verk. Min H.C. Andersen-favorit har alltid varit Den lilla sjöjungfrun. Disneys filmversion var min favoritfilm när jag var liten och när jag läste originaltexten tyckte jag att den var vackrare, om än tragisk. Under ett besök i Köpenhamn är därför vissa sevärdheter obligatoriska  för en sagofantast som jag.

Köpenhamn 071

På en snöig sten, utanför centrala Köpenhamn, satt Lilla Havsfrue, a.k.a. Den lilla sjöjungfrun. Fryser bara av att titta på bilden 😛

Köpenhamn 085

H.C. Andersen själv satt vid Rådhuspladsen, med en bok i knät 🙂

2 kommentarer Lägg till

  1. Nilla skriver:

    Åh, vad fin den är. Är den mindre än man tror? Eller som mänsklig storlek?

    Andersens konstsagor är nästan bättre än ”riktiga” sagor ju!^^

  2. 2livelife skriver:

    Statyn var inte i vanlig statystorlek, har för mig att den var ungefär som en människa 🙂 H.C. Andersens sagor är bäst! 😀

Kommentera

