La Dolce Vita

Under den andra dagen i Italien valde vi att först shoppa lite i Mestre. Jag hade packat för varma kläder då jag trodde att Venedig inte skulle vara så hett i maj, målet med shoppingen var därför fler sommarkläder.

På eftermiddagen åkte vi in mot Venedig igen för att träffa Sara och Elettra. Efter att gått vilse i Venedigs gränder (väldigt lätt att göra, hur hittar de här egentligen??), möttes vi vid Campo Santa Margherita.

Bild 114

Vid Campo Santa Margherita hade de en massa barer, något som vi hade misslyckats med att hitta innan. Det blev att pröva en Spritz, en väldigt populär dryck som är en blandning av Aperol och prosecco om man har tur och har en besk eftersmak. Jag föredrog att dricka endast prosecco. Yummy 🙂

Bild 089

Sara och Elettra tipsade oss sedan om vilka sevärdheter som kunde vara värda att se och de gav även tips på bra italienska restauranger. Efter drinkarna promenerade vi därför runt och väntade på att ett bord på restaurangen ”La Bitta” skulle bli ledigt.

Bild 091

Vi fick vänta i över en timma på bord, men det var det värt! Godaste maten jag har ätit i Italien hittills! Till förrätt beställde jag en Caprese-sallad. Väldigt god med ”riktig” mozzarella, mums! Thomas beställde carpaccio som var ännu godare. Till varmrätt beställde jag kanin i citronsås, med oliver och potatis. Av hänsyn till Nilla lägger jag inte upp en bild på maten ;P

Bild 094

Efter tiramisun avslutade vi kvällen med en promenad ända till Markusplatsen där vi tog vaporetton tillbaka till busstationen vid Piazzale Roma. En väldigt bra kväll 🙂

2 kommentarer Lägg till

  1. N skriver:

    …Ó______Ò *sad bunny*

    Men salladen ser to die for ut! arbrbr..

  2. 2livelife skriver:

    Den var riktigt god faktisk, salladen alltså 😛 Skulle nästan vilja göra en resa där man äter sig genom Italien. Det skulle vara jättekul! Vågar förbjudna ;P

Kommentera

