Obotlig resfeber

Hemfärd DSCN1386 (2)

Redan i tidig ålder drabbades jag av resfeber. Symptomen visade sig ofta i form av frenetiska glädjeskutt vid utsikten av framtida utlandsutflykter och veckor innan avfärd kunde jag drömma mig bort vid mitt skrivbord med huvudet bekvämt lutat mellan händerna och med mina blå fixerade genom fönstret på den blåare himlen.

Nu, över femton år senare, har febern fortfarande inte lagt sig. Tankarna vandrar ofta iväg till de resor som komma skall. Likt forna upptäcktsresare längtar jag ut i världen för att upptäcka de platser jag aldrig har besökt. Förväntningarna inför varje ny resa är alltid skyhöga.

DSCF1546

Tankarna är många när ett nytt resmål ska utforskas: Vilken känsla kommer jag att få när jag står framför de världsberömda underverken jag har sett förevigade på tusen och åter tusen bilder? Vad smakar andra länders kulinariska specialiteter som jag har läst om i så många resemagasin? Vad kan jag själv upptäcka som inte finns förevigat på bilder eller i skriven text? Som att Budapest genomsyras av en behaglig doft av nygräddade munkar. Eller att en båttur på ett bergsomringat, decembermörkt Loch Ness framkallar rysningar.  Inte heller kan känslan av lycka som infinner sig när solnedgångens färger sprider sig på aftonhimlen över Medelhavet återberättas.

Bilden

Att resa är att uppleva nuet med alla fem sinnen på helspänn. I en verklighet med vardagens alla måsten är det skönt att ibland ha möjligheten att leva i nuet. Det är vad jag tänker göra även under nästa resa: Att fånga dagen. Min resfeber kommer därmed alltid att förbli obotlig.

4 kommentarer Lägg till

  1. Hanna skriver:

    En ung Niki susar förbi ett gammalt Rom…

    1. 2livelife skriver:

      Visst var det du som tog bilden? Gillar den jättemycket 🙂

  2. Hanna skriver:

    Jag tror det, men är inte säker. Ja, den är fin.

  3. Nilla skriver:

    Haj, det var ju jag som tog den bilden har jag för mig. Har en förkärlek till såna bilder, ehum ^^’ Finns en på Hanna med..fast på pendeln. =D

    Uppdatera om Bryssel! Ni får säga till om ni springer på Marcus mamma. =P

Kommentera

