Frivillig testperson

Ungerska bakverk

Ett viktigt inslag i resandet är den lokala matkulturen. Om möjligt vill jag undvika utländsk snabbmat och smaka de lokala matupplevelserna som erbjuds. Menyn har därför bestått av moules frites i södra Frankrike, goda pastarätter i Italien och mustig gulaschsoppa i Ungern. Det krävs mycket för att jag ska välja en Big Mac framför ett saftigt souvlakispett i ett färskt pitabröd med mogna grönsaker på Cypern. Varje ny resa blir därför ett sökande efter en ny matfavorit. I detta sökande har jag testat grodlår, ostron och skotsk haggis utan att ha blivit frälst. I framtida resor tänker jag att satsa på att pröva:

  • Hummer. Vill gärna se om hummerns rykte är överdrivet eller ej.
  • Tryffelsvamp. Samma som ovan.
  • Escargot.  Cyprioter äter liksom fransmännen också sniglar, men jag har aldrig varit modig nog att smaka dem än. Men en vacker dag ska jag beställa in dem…
  • Chilensk sushi. Efter att en viss person tjatat om denna sushi vill jag gärna prova den.
  • Godis med kottsmak. Jag vet, godis är inte mat per se, men jag är väldigt nyfiken på vad kottar i godisform smakar.
  • Annorlunda glassmaker. Jag vet dock inte om jag vågar köpa japansk glass med kycklingsmak eller liknande.
  • Kobe-biff, om jag någonsin har råd med det…

Det kommer krävas en hel del mod (får panik bara jag tänker på att beställa escargot på restaurangen) och en mindre förmögenhet för att avverka hela listan, men hoppas iaf på att två eller tre av dem är genomförbara 🙂 Är det något mer jag borde lägga till i listan?

3 kommentarer Lägg till

  1. Hanna skriver:

    Rentunga ska vara en delikatess…

    Bifogar en bild så du blir riktigt sugen!

  2. Nazli skriver:

    Sushin i Chile e gudomlig

  3. 2livelife skriver:

    Hanna: Mums filibabba! 😛
    Nazli: Jo, jag har hört det 🙂 upp till bevis!

Kommentera

