Escargot

Jag har ätit en snigel. Just det, ni läste rätt. Jag har länge undvikit att testa sniglar, trots att de anses vara en delikatess här på Cypern. Dock, när min gudfar igår ställde ner en skål sniglar framför mig kunde jag inte vara oartig och tacka nej.

Min gudfar rostade sniglarna, s.k. cypriotiska karaolous, över eld. När man dragit ut snigeln ur dess skal ska den doppas i en citron/olivolja-blandning innan man äter den.

Karaolous

Till en början tyckte jag att snigeln smakade okej, sedan kände jag av konsistensen; seg och slemmig.  Jag fick till sist skölja ner snigeln med körsbärsläsk. Ingen kulinarisk favorit. 😛

2 kommentarer Lägg till

  1. Nilla skriver:

    Med vitlöksblandning och långsam tillagning i ugn så är de möra som fan, så gott^^ Undrar hur många snigelsorter det finns som är ätbara. =O

    1. 2livelife skriver:

      Hmm… när jag glömt känslan av den här upplevelsen så kanske jag dristar på mig att testa det 😛

      Tja, det var ju något år, då vägarna var fulla av mördarsniglar, som en tidning publicerade recept på m-sniglar på toast… Mums? 😛 ( = kan säkert äta många olika sorter, men vill man det?)

Kommentera

