Sagoslott i Alperna

Två timmars tågfärd utanför München ligger staden Füssen. 09:30 påbörjade vi vår tågfärd dit för att besöka en plats jag har velat se länge: Slottet Neuschwanstein.

Hohenschwangau

Vår tur i Füssen började nedanför slottet Hohenschwangau, där kung Ludvig II växte upp, samma kung som byggde slottet Neuschwanstein. Kung Ludvig II påbörjade ett flertal byggnadsprojekt varav endast ett, slottet Linderhof, hann avslutas innan han under mystiska omständigheter dog år 1886.

Neuschwanstein

Jag nedanför Neuschwanstein, 20 minuters ”klättring” senare 🙂

Slottsgård

Slottets interiör var väldigt överdådigt. Tyvärr fick man inte fotografera inne i slottet, men jag kan berätta att kung Ludvig hade, utöver en vidunderlig utsikt, vackra sovrum och salar, rinnande vatten, elektricitet OCH en Siemens-telefon från 1800-talet, imponerande va?

AlpseeHohenschwangau 

Turen inne i slottet pågick endast i 30 min. När vi gått den var det dags att påbörja klättringen till utsiktsbron… Klättringen uppför berget var svettig och stundtals jobbig, men utsikten var fantastisk! Alper, bergssjöar och slott. Klättringens resultat var en underbar utsikt över Neuschwanstein.

Neuschwanstein

Tadaaaaa! 😀

Vattenfall

Nedfärden från utsiktspunkten var vacker den med. Vi klättrade nerför hala stentrappor för att kunna passera fler vattenfall och dricka av alpvattnet.

Utflykten till Neuschwanstein var u-n-d-e-r-b-a-r! Det kändes ledsamt när vi skulle lämna de vackra slotten och de ståtliga bergen, samt skärmflygarna som kretsade kring dem (vill också!) för att åka in mot München.

5 kommentarer Lägg till

  1. Gud va vackert ja vill bo där

    1. 2livelife skriver:

      Det var jättevackert! Det är definitict min nya drömlya 😉

  2. Nilla skriver:

    Okej..det där ÄR Odjurets slott!

    1. 2livelife skriver:

      Jag läste någonstans att Disneyslottet är inspirerat av Neuschwanstein. Det tror inte jag, jag tror att Disney har kopierat det 😛

  3. Nilla skriver:

    Det ÄR det slottet! Högt upp, och den där broaktiga ingången i mitten!

Kommentera

