Pompösa Wien

Efter en 90 min båttur på Donau la katamaranen vid lunchtid till vid bryggan i Wien. Redan från båten skilde sig Wien markant i utseendet från Bratislava och Budapest, de två andra huvudstäderna längs Donau. Vi lastade snabbt av oss väskorna på hotellet och gick sedan på jakt efter ett lunchställe.

Paste med räkorPasta med bacon och kantareller

På Mariahilferstrasse, Wiens shoppinggata, hittade vi till min stora glädje Vapiano. Då vi båda var vrålhungriga efter båtturen beställde vi varsin pasta där, min med räkor och Thomas med bacon och kantareller.

Gamla stan i Wien

När båda var mätta åkte vi vidare med U-bahn till Stefansdome och gamla stan. Mitt första intryck av Wien är att det är en ganska pompös stad med vackra, äldre byggnader. Ägnade några timmar till de kvarteren och dess butiker.

Pariserhjul

Sent på eftermiddagen åkte vi till nöjesfältet vid Praterstern. Jag trodde att de endast skulle ha ett pariserhjul där, men det visade sig att det fanns ett flertal åkattraktioner såsom olika typer av berg- och dalbanor, slänggungor 100 meter över marken, spökhus, en karusell som påminner om Gröna Lunds Popexpressen (YÄCK!) och vattenbanor.

Spelarkad

Kunde inte bestämma vilken åkattraktion vi skulle testa, så istället gick vi in i spelarkaden och hade en liten air hockey-turnering. Den vann jag. Sedan spelade vi biljard. Den vann Thomas. Slutligen spelade vi pinball. Thomas hamnade på top score… Grrr!

Pizza med parma, fikon och honung

Eftersom vi var väldigt hungriga blev det ett kort besök på nöjesparken. Istället blev det en U-bahn-färd till Vapiano där jag satte i mig en pizza med parmaskinka, fikon och honung. Vi drack vin och pratade om resor tills det var sent och dags att gå tillbaka till hotellet.

Kommentera

