Love Latvia

Äntligen, dagen som vi alla tre hade räknat ner till… SPA-dagen!

Vi tog tåget från Rigas tågstation till Majori, vid Jurmala, där spahotellet låg.

Jurmala drakeJurmala

Jag hade fem behandlingar på schemat, indelade i två paket.

Det första paketet bestod av två mindre behandlingar, oxygen therapy och well-being footbath. Ingen av dem kändes speciella och jag ångrar att jag inte valde en extra massage istället. Min Oxygen therapy tog plats i spa:ets reception där jag inhalerade syre från ett headset. Kände inget speciellt under behandlingen. Fotbadet var inte heller spektakulärt, då det kändes som en behandling man kan göra hemma.

Det andra spa-paketet var desto bättre. Det första momentet var ett aromatic pearl bath, där jag fick stiga ner i ett badkar med massagestrålar. Jag fick välja mellan olika dofter till badet. Mitt val föll på rosmarin. Relaxade i badkaret lite mer än 20 min. Jag kände mig avslappnad och ren när det var dags för min huvudmassage och massage med aromatiska oljor. Under den 80 min långa massage höll jag på att dåsa bort, speciellt under huvudmassagen som var sjunde himlen-skön.

Vi åt en rysk lunch i Jurmala efter behandlingarna, innan vi åkte tillbaka till Riga. Väl tillbaka i huvudstaden gick vi först till chokladbutiken Emil Gustavs, för vår dos av mumsig choklad. Jag inhandlade tre tryfflar, citron, körsbär och nougat, som jag åt upp lika snabbt som jag köpte dem.

  Mighty duck

Senare på kvällen tog vi plats på Steiku Haoss för att äta middag. Efter att ha lämnat en Steiku Haoss som bara hade lediga bord i röksektionen bänkade vi ner oss i en Steiku Haoss närmare hotellet. Restaurangen var inredd i western-inspirerad stil med bland annat kohudar, musikinstrument och hästvagnshjul. Jag åt anka med potatisklyftor. Nöjda med dagen promenerade vi tillbaka till hotellet i nattmörket.

Kommentera

