Höstmys i Riga

Schemat för lördagen var fullspäckat. Efter frukosten begav vi oss till den första av två marknader som vi ville hinna med.

Central MarketPumpor

Marknaden tog plats i fyra gigantiska lagerliknande lokaler. Utomhus trängdes frukt- och grönsaksstånden med sina färgglada varor. I den första lokalen fanns mest mejerivaror, ost och yoghurt. I den andra lokalen såldes sötsaker, honung och godis men även bröd och kakor. I gångarna mellan lokalerna såldes kött. Även i den tredje lokalen såldes frukt och grönt och den fjärde var fylld av fisk, färsk samt varmrökt.

Den andra marknaden var mycket mindre. Där såldes ekologiska varor såsom hemlagad sylt, sötsaker och hantverk.

Pelmeni

Vid lunch stegade vi in på ”fattigmans”- restaurangen Pelmeni för att äta maträtten pelmeni, små dumplings med olika fyllningar. Vi delade på pelmeni med kött-, ost- och vegetarisk fyllning med gräddfil och persilja som tillbehör. Mycket gott. 🙂 Smakade även två typer av majonässallader.

Cat HouseHouse of Blackheads 

Inte långt från Pelmeni låg Cat House, en av Rigas sevärdheter. Vi tog sen en sväng förbi House of Blackheads för ett obligatoriskt turistfoto.

De sista timmarna innan middagen nyttjade vi till att köpa souvenirer och presenter.

Catfish with nutsauce

Vi återvände till Zila Govs för att äta den sista middagen i Riga. Jag åt havskatt  med hasselnötssås,  blomkål och brysselkål. Hasselnötssåsen var otroligt god och smakade som Nilla sa: ”som Nutella, men inte söt”. Nilla åt för övrigt en riktigt god maträtt, lamm med körsbärssås, som var lite godare än min. Blev lite avundsjuk när jag fick smaka. ;P

Vid bordet bredvid satt ett sällskap från Norge som visade sig vara en kör. Vid ett flertal tillfällen ställde sig norrmännen upp och sjöng. Det var väldigt vackert 🙂

Det sista vi gjorde i Riga var att köpa några alkoläsk (körsbär med vodka) och en Riga Black Balsam med svartvinbärssmak, för att smaka drycken rent. Samtliga drycker var för starka och fick förbli odruckna. Istället myste vi med tidningar, rysk Let’s dance och ostbollar innan vi sov vår sista natt i den lettiska huvudstaden.

4 kommentarer Lägg till

  1. Hanna skriver:

    Mysigt, tack för sällskapet, Nix!
    Hela köksbordet blev fullt av sötsaker och presenter när jag kom hem och visade.

    1. 2livelife skriver:

      Tack själv! 🙂 Känner mig mer avslappnad och glad efter resan ^^ Presenterna jag köpte var väldigt uppskattade och jag känner mig jättenöjd 🙂

      Det får vi göra om 🙂

  2. Secretsofafashionista skriver:

    Nästa gång ska jag me

    1. 2livelife skriver:

      Om vi åker till Tallinn så hoppas jag att du kan följa med 🙂

Kommentera

