Viva España

12 grader var det i luften och skinande sol då vi landade på Barcelonas flygplats. Jag hade svårt att ta in att det var nyårsafton då jag är van vid betydligt kallare sådana.

Arc de Triomf

Det första vi gjorde i Barcelona var att ta en promenad ner mot gamla stan för att äta lunch. Inte långt från hotellet passerade vi Arc de Triomf, Triumfbågen.

 Entrécote med grönpepparsås coh pommes fritesCrema catalana

Då vi inte hade ätit på nästan 10 timmar kastade vi i oss entrécote med grönpepparsås och pommes frites på restaurangen La Fonda i närheten av Las Ramblas. Till efterrätt beställde vi den katalanska efterrätten Crema Catalana.

Las Ramblas

När vi äntligen fått mat i magen strövade vi längs promenadstråt på Las Ramblas. Det säljs många mindre fina souvenirer längs gatan, men jag tyckte att denna Don Quixote-tavla var cool.

katalansk choklad

Vi snubblade över en livlig och färgsprakande matmarknad. Detta chokladstånd hade väldigt intressanta varor. Eftersom det var så mycket folk och för att jag precis hade ätit mig rund som en ballong köpte jag inget för denna gång, men vilka pölar jag dreglade ,P

DSCF0292

Utöver chokladståndet var det intressant att titta i kött-, ost- och fiskdiskar. Hittade knivmusslor som jag absolut vill testa en vacker dag.

La Pedrera

Längre ner längs Las Ramblas passerade vi Casa Battló av arkitekten Gaudi. Många av sevärdheterna på vår lista var skapade av Gaudi, såsom denna byggnad La Pedrera…

La Sagrada Familia

… och kyrkan jag har velat besöka en lång tid: La Sagrada Familia. Jättefin är den, även när den renoveras. Hoppas på att få se kyrkan inifrån innan hemfärden.

Kommentera

