Kulturkrock

När jag och Thomas var i New York märkte vi vissa grejer som vi båda tyckte kändes fördomsfullt amerikanskt och som jag vill dela med mig av.

1. Terroristtips.

En av de första synerna som mötte oss i USA var reklamskärmar på tågstationen vid flygplatsen som stundtals gav information om var man kunde vända sig om man har kännedom om eventuell terrorism.

Terroristtips

2. Moms.

Något som var jobbigt under shoppingturerna var att inte veta om priserna i butiken inkluderade moms eller om det skulle läggas på i kassan. Det gjorde det lite krångligt om man hade precis den summa som stod på prislappen i plånboken.

3. Överkonsumtion av smält ost.

Hur man kan äta så mycket smält ost utan att få en hjärtattack förstår jag inte. När jag åt mac & cheese var jag i himlen, samtidigt kände jag nästan hur ådrorna täpptes igen. Det värsta jag åt under hela resan var däremot cheese fries. Ring efter en ambulans!

Mac and Cheese

4. Arbetsolycka = Business.

Både på amerikansk tv och i tunnelbanan gjordes det reklam för advokatbyråer som stämmer arbetsgivare vid arbetsolyckor. Jag antar att facket inte har mycket att säga i USA heller.

Trots dessa kulturkrockar så har jag just nu New York-abstinens. Jag vill tillbaka, nu!

Kommentera

