Konserver, portvin och fado

På förmiddagen under näst sista dagen i Lissabon passade vi på att göra några inköp för resan hem. Vi tog tunnelbanan till Oriente där shoppingcentret Vasco da Gama ligger.

Godis

Jag tyckte inte att det fanns mycket roliga kläder att shoppa i Lissabon. Istället handlade vi konserver med bläckfisk och sardiner och jag hittade mina godisar med pinjekottar. De smakade ok.

Nästa shoppingsstopp var området kring Praca do Comercial.

Rua Augusta

Vi gick ned längs Rua Augusta…

S. Justa hissen

… och förbi S. Justa-hissen.

Sista köpet blev några flaskor portvin, för matlagning och drinkar.

När det började skymma tog vi oss till ”A Tasca do Chico”, för att lyssna på fado.

Soppa

Stället var packat med folk som ville höra fado, så vi hängde på bardisken hela kvällen. Jag sörplade i mig en varm hönssoppa. Varmt och mättande.

Sangria

I pausen beställde vi en häxbrygd som bartendern kallade sangria. Den innehöll bl.a. gin, vodka, tequila, vin och öl, men den smakade farligt nog inte alkohol. Smuttade försiktigt på den medan vi lyssnade på den emotionella fadon. Rekommenderas varmt att lyssna på fado vid ett besök i Portugal. Superfin kväll!

Kommentera

