Cascais

På torsdagen kom vi iväg rätt sent på den utflykt vi hade tänkt att göra, eftersom Thomas mådde dåligt på morgonen samt att kollektivtrafiken i Lissabon ibland tar lång tid. Kl 13 satt vi dock äntligen på tåget mot semesterorten Cascais.

Väl framme i Cascais  gick vi förbi stranden som  var full av semesterfirare. Jag ville gärna bada men ville hitta en något lugnare strand av vara vid.

Så vi promenerade in i gatorna i staden istället och åt glass.

Palmträd

Vi gick längs strandkanten under palmerna. Till slut var vi båda så varma att vi la oss vi ett lugnt hörn av stranden. Atlanten var superkall, men vi vågade oss ner i vattnet och när vi vant oss vid kylan var det jätteskönt att flyta med vågorna.

Sista kvällen i Lissabon ville jag skulle vara speciell. Vi satsade därför på ett säkert kort, restaurangen ”Caso Sério”.

GetostFarinheira

Åt oss mätta på getost med olivolja, vitlök, oregano och honung, farinheira-korv med apelsin, honung och kanel samt den obligatoriska alheira-korven med päron i vin. Yuuuuummy!

Vi avslutade Lissabon-resan på ”A Tasca do Chico” men en mumsig mojito innan vi promenerade hemåt i den varma natten.