En helg i Köpenhamn

Under helgen som varit spenderade jag tre dagar i höstruskiga Köpenhamn tillsammans med min mamma och lillasyster Alex.

20131110-101935.jpg

Under de tre dagarna strövade vi runt på Ströget, rotade runt i billiga krimskramsbutiker och fikade med wienerbröd och varm chokolade (som jag uttalar ”tjoköläde”). Vi kikade in sevärdheterna Lille Havfrue och Nyhavn. När vi ville komma undan duggregnet men fortsätta upptäcka nya sidor av Köpenhamn så satte vi oss på en båt med glastak som lotsade oss genom kanalerna i Christianshavn och runt Christiansborg. På kvällarna, när kylan trängde in genom kläderna och in i märgen, flydde vi till vårt mysiga hotellrum och läste böcker samt kollade på tv under våra varma täcken.

20131110-102055.jpg

Tappade räkningen över antalet wienerbröd jag åt under de tre dagarna. Jag skulle tro att det landade på 10 wienerbröd i olika färger och smaker, främst för att hotellet serverade små delikata wienerbröd på sin frukostbuffé som jag kände mig manad att smaka av. De två som ses på bilden ovan är från buffén. Den med strössel var så söt att jag, trots min höga tolerans för socker, inte klarade av att äta fler än en. Wienerbrödet med mandelspån och kräm hade en fräsh smak av citron. Den blev min favorit av de 7 wienerbrödssorter jag testade.

Det regnruskiga, råkalla vädret till trots har vi haft en mysig helg. Min största bedrift under resan var att jag inte har talat engelska vid ett enda tillfälle. Jag förstår verkligen inte danska hur mycket jag än försöker, men kör mottot ”Friskt vågat, hälften vunnet”.

3 kommentarer Lägg till

  1. Hanna skriver:

    ”Hög toleransnivå av socker” – hehe.

  2. Hanna skriver:

    … fin omskrivning av ”jag är en liten gottegris!” :p

    1. 2livelife skriver:

      Du lyckas då alltid genomskåda mig Hanna ;P

Kommentera

