Sista dagen bland palmerna

På den sista dagen i Rio ville vi egentligen bara hinna med en sak och det var att bada på Ipanema stranden. Risken var dock stor att havet skulle gå lika högt som dagen innan så på förmiddagen tog vi oss istället till Botaniska trädgården.

Botanical garden

Botaniska trädgården är en stor park med alléer av palmer och en mångfald av olika trädsorter.

Kaktusar

Färgglada krukväxter.

Blommor

Huset med orchideer var stängt, men vi hittade vackra blommor ändå.

apa

Bland palmerna rusade apor fram, blixtsnabba och lekfulla.

Min favoritdel av parken var Atlantic Forest, som gav en riktig djungelkänsla. Det ska ha funnits tukanfåglar och kolibrier där men tyvärr såg vi inga.

På bussen tillbaka passerade vi Ipanema beach och såg att vågorna var lika höga som dagen innan. Istället hyrde vi några solstolar på Copacabana för att bättra på färgen. Vid något tillfälle doppade vi benen i vattnet och deppade lite över att det inte gick att bada.

På kvällen hade vi bestämt träff med Cesar för att gå till ett dansställe, men han fick förhinder så vi fick roa oss på egen hand.

Risotto

Vi åt middag på en restaurang vid stranden där jag åt risotto med bläckfisk och broccoli och Eve åt en räkgryta. Som avslutning drack vi varsin Caipirinha vid en strandbar innan vi gick tillbaka till hotellet för att göra oss redo för morgondagens stora resa.