Viva el Peru

Vi vaknade upp till Cuzcos trafikbrus utvilade. Tre heldagar hade vi att disponera i Cuzco och vi funderade på att ta en stadstur för att få se stadens omgivningar. Men först ville vi se staden på egen hand.

Incakola

Jag köpte en Inkacola på vägen. Den var godare än den såg ut, smakade väldigt fruktigt.

Cuzco

Vi strosade ner längs gatan till San Pedro Marknad där det såldes livsmedel såsom kött, frukt & grönt och kryddor men även hantverk i alpackaull. Jag är väldigt fascinerad över indianbefolkningen, speciellt de äldre kvinnorna med sina hattar och flätor som är ihopknutna i ändarna med svart garn.

peru 350

Vid lunchtid åkte vi ut på en stadstur. Turen började vid Qorinkancha, som var solens tempel under Inkatidens guldålder. Templet var under den tiden helt täckt av guld.

Under turen började Eve känna av sin magknip, som hade börjat redan dagen innan. Hon tog en taxi till hotellet för att vila upp sig.

Cuzco

Jag fortsatte turen vars nästa stopp var Saqsayhuaman som ligger på ett berg intill Cuzco.

Saqsayhuaman

Saqsayhuaman var som en fästning som skyddade mot ockupation. Stenblocken, som utgör den skyddande väggen, har huggits ut så att de ska hålla ihop utan murbruk.

peru 396

Turen stannade även till vid inkaplatserna Tambomachay, Pukapukara och Q’enco.

mint anderna

Guiden tipsade mig vid Q’enco att köpa mintkvistar som växer i Anderna av en liten pojke. Kvistarna skulle jag lägga i hett tevatten och ge till Eve för att lindra hennes magknip. Han rådde mig att vi båda skulle dricka det så fort jag återvänt till hotellet.

Väl tillbaka på hotellet mådde Eve något bättre. Eftersom vi inte hade ätit något sen frukost gick vi till mataffären som låg längre ner längs gatan och inhandlade salta kex, bananer, apelsinjuice och vatten.

mintte

På rummet åt vi sedan en magknipsvänlig middag som vi sköljde ner med mintteet som visade sig funka bra och smaka gott.