Chocotastic!

Ett måste i Cuzco, om man som jag ÄLSKAR choklad, är ett besök på Choco Museum. Jag och Eve gick förbi muséet för att skriva upp om på en kurs i hur man gör chokladpraliner.

Choklad från Cuzco

Innan kursen försökte vi komma i stämning med fika i muséets café med varsin chokladkaka.

Kursen vi gick var otroligt bra och rolig. Vår lärare började med att berätta lite fakta om choklad, om hur chokladbönan ser ut och vilka olika typer av choklad som finns.

Sedan tog hon oss genom de olika stegen i chokladtillverkning. Vi fick råa kakaobönor att smaka på, som smakade mer som banan och kaffe än choklad.

Rosta chokladböna

Första steget i chokladtillverkningen var att rosta bönorna. Efter några minuter spred sig en varm doft av choklad i köket.

chokladbönor

När bönorna hade rostats och svalnat skalade vi dem och malde dem med mortel.

Choklad

Det mest läckra av stegen är när chokladsmeten behandlas. Ser det inte gott ut?

Mina chokladbitar

När vi gått igenom hela processen plockades det fram pralinmallar och ingredienser. Dags att göra egna praliner! Jag fyllde mina med apelsinskal, krossade oreos, smarties och kokosflingor.

Mina chokladbitar

Det gick bra att fylla mallarna med choklad till jag kom till de sista pralinerna. Pralinerna skulle sedan få stå en timma och stelna.

Choklad

Det färdiga resultatet blev väldigt bra. Oreospralinerna var godast. 🙂

Jag tyckte att kursen var otroligt bra och rolig. Vår lärare tvingade oss att sjunga en och en när vi rörde om en chokladdryck som vi skulle dricka. Sedan lurade hon i oss att vi skulle få dricka choklad med vårt eget blod i, som de gamla aztekerna,  som hon skulle ta från våra tungor. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. 😛

Kommentera

