Culinariska Cuzco

Eftersom Eve hade varit magsjuk första dagen i Cuzco och andra dagen hade spenderats i Machu Picchu ville vi hinna med så mycket som möjligt i den sista dagen i Peru.

Vi började med att gå till en marknad för att kika på hantverk från Cuzco. Där trängdes bås med varor av alpackaull, silversmycken och andra hantverk.

Hungriga efter shoppingturen letade vi upp restaurang ”Deva”.

Majssnack och majsdricka

Servitören bjöd oss på majssnacks och jäst majsdricka.

Salsa

Vi fick också bröd med jättegod, stark salsa till. Det blev Eves nya favorit.

Niki som lIlla My

Jag ville absolut pröva ceviche, en av Perus nationalrätter, som är rå fisk marineras i lime och chili. Jag fick ceviche gjord på forell, serverat med sötpotatis och vit majs. Tyckte den var oerhört fräsh och god.

Klockan fyra hade vi en kurs inbokad på Choco Museum så innan dess ordnade vi med det sista innan nästa avfärd. På San Pedro-marknad köpte vi mintte, torkad och på påse.

Cuzco by night

Vid middagstid gick vi genom ett nattligt Cuzco för en sista bra måltid i Peru på restaurang ”Deva”.

Imagen 045

Jag var på bra humör eftersom jag redan hade bestämt mig för vad jag skulle äta.

Grillad alpacka

Både jag och Eve testade grillad alpacka. Den var väldigt, väldigt god. Jag åt till och med av quinoan som jag vanligtvis inte gillar hemma.

Majs

Servitören på restaurangen var oerhört trevlig och visade upp majs- och….

Potatis

… potatissorter från Cuzco och förklarade hur de skulle tillagas.

Nöjda och glada efter en trevlig peruansk afton gick vi ”hemåt”.

Fyrverkerier

Vi stannade endast till vid marknaden där det avfyrades fyrverkerier mitt bland åskådarna.

Kommentera

