Fallande stjärnor

När solen hade gått upp över bergen satte vi oss i jeepen för att fortsätta vårt äventyr. Jag hade sovit bra under natten och hade duschat av vägdammet innan frukost så jag var hyfsat pigg första delen av utflykten.

Stone Valley

Vår chaufför körde på skumpiga vägar förbi llamor och genom steniga dalar.

Vulkaner och flamingos

Vi gjorde stopp längs vägen för att fågelskåda flamingo som letade föda i lagunen vid foten av en vulkan.

Stenträd

Längs vägen fanns flera sevärdheter av stenar och klippor som påminner om andra saker. Den här stenen ska likna ett träd.

Lagoa Colorada

En vacker sevärdhet var den röda lagunen. På eftermiddagarna, när vinden blåser, färgas lagunen av växter som finns i vattnet. De är även flamencofåglarnas föda och ger fåglarna sin rosa färg.

Gejsrar

Dagens sista stopp var vid ett par rykande gejsrar. Det var kallt uppe på höjden gejsrarna fanns, men gick man igenom gejsrarnas rök blev det varmare. Nere i gropar i marken puttrade grå lera och luften luktade ruttna ägg.

Efteråt påbörjade vi färden till kvällens nattlogi. Under dagen hade jag börjat märka av höjden i form av huvudvärk och hög puls samt ansträngd andning vid minsta ansträngning. Jag tyckte det skulle bli skönt att få vila upp sig.

Hostel Bolivia

Boendet för kvällen var av det enklare slaget. Vi fick dela rum med våra reskamrater. Våra sängarna var madrasser som låg ovanpå stenbäddar. Boendet hade inget rinnande vatten och endast elektricitet mellan kl 19:30-20:00. Efter en stunds väntetid fick vi middag serverad som vi sköjde ner med ett jättegott bolivianskt vin som hette ”Kohlberg”.

Kvällens höjdpunkt var när vi tog oss ner genom det kolsvarta mörkret med hjälp av Eves pannlampa till den varma källan som låg 100 meter ner från vårt boende. Vi gled ner i det 35-gradiga vattnet, flöt runt och blickade upp mot Vintergatan som bredde ut sig på himlen. Hela utflyktsgruppen hade hittat till källan och stämningen var väldigt glad och avslappnad. Horisonten lystes upp av gula åskblixtar. När jag låg där och flöt fick jag för första gången se stjärnfall. Två glittrande stjärnor föll och jag tänkte mig en önskan som tyvärr inte slog in, men synen av stjärnfallen den magiska natten kommer jag bära med mig för en lång tid framöver.

Kommentera

