Hejdå Sydamerika

Sista dagen i Chile vaknade jag med lite ångest över att semestern skulle vara över dagen därpå.  Jag kände mig inte redo att slita mig från det kringresande livet i Sydamerika.

Efter frukosten promenerade vi några kvarter för att åka upp till San Cristobal, en av Santiagos sevärdheter. Vi tog taxi upp för att varva hela berget och få utsikten över Santiago från bergets alla sidor.

Utsikt över Santiago

Här är jag uppe på toppen, hej!

Santiago

Bakom höghuset med klarröd reklamskylt som det står ”Claro” på kan man se byggnaden som Ems och Hectors lägenhet är i.

San Cristobal

Högst upp på berget står en staty av Jesu Moder, Maria.

Bergbana

När vi gått ett varv uppe på bergets topp tog vi en annorlunda väg nerför. Vi åkte med bergbanan ner.

Mercado Central

Väl nere var det dags för lunch så vi tog oss till Mercado Central för att äta.

Bläckfisk

Vi satte oss på en av många restauranger där inne. Jag hade cravings för bläckfisk, vilket fick bli min förrätt.

Chupe

Främsta skälet till att vi hade gått till Mercado Central var för att äta ”chupe”, en sorts fiskgryta gratinerad med ost. Tyvärr hamnade vi på ett ställe vars ”chupe” tydligen inte var så bra. Osten var inte gratinerad och Eve satt konstant och spottade ut musselskal hon hittade i sin gryta.

Santiago

Efter lunchen tog vi en omväg runt i staden tillbaka till lägenheten så att jag och Eve skulle få se några nya områden.

Marknad

På eftermiddagen promenerade jag, Ems och Eve ner till en hantverksmarknad. Jag köpte ett par väldigt söta örhängen med fjärilar på. Vi var ute i några timmar och strosade i mysiga shoppingområden och köpte billiga nagellack på apotek.

Sushi

När vi återvände till lägenheten hade det beställts sushi. Jag och Eve hade önskat oss det till middag och det fick vi!

Dessertsushi

Denna gång testade vi även efterrättssushi, som var cheesecake i form av sushi, som vi hällde chokladsås på.

Det kändes synd att gå och lägga sig tidigt den kvällen. Vi var uppe och umgicks tills det var dags att lägga sig för att få några timmars sömn innan den långa flygresan hem.

2 kommentarer Lägg till

  1. Hanna skriver:

    Jätteroligt att läsa och följa er resa, Evelina och Niki. Hoppas det blir fler strapatser som jag får läsa mer om!!!

    1. 2livelife skriver:

      Det hoppas jag med 🙂 du kanske vill vara med på en av dem rentav? :O

Kommentera

