Knaskerøtter

Vår Oslo-resa skulle vara en kort men välkommen flykt från verkligheten. Thomas, som inte varit i Oslo på sex år, skulle få visa mig runt i de olika stadsdelarna.

Vi anlände till Oslo tidigt på fredagsförmiddagen och började med en gång att ta en rundvandring i staden.

Browniebollar

För att orka med vår promenad laddade vi vårt förråd av browniebollar. Med munnarna fulla av kardemummasmakande, semmelformade bullar gick vi mot Karl Johann.

Oslos domkyrka

Gatan Karl Johann kantades av många välkända butiker. Vi hade dock inte siktet inställt på shopping under denna resa, då vår budget var alltför begränsad för de dyra, norska priserna. Istället passerade vi Oslos fina domkyrka. På en sidogata till Karl Johann klev vi in på ett McDonalds för att göra mitt ”Big Mac”-test. Big Mac- menyns smak var densamma som hemma, det som dock förfärade mig var det hutlösa priset för menyn. 88 NOK kostade kalaset.

Slottet

96 SEK fattigare fortsatte vi vår promenad längs Karl Johann upp till gatans slut vid det kungliga slottet. Där vek vi ner mot hamnen.

Stadshuset i Oslo

Nere vid hamnen ligger Oslos stadhus, som varken jag eller Thomas var imponerade av. Ingen av oss tyckte att interiören var intressant heller. Annars tyckte jag om hamnen där, som kändes väldigt somrig.

Aker Brygge

Speciellt gillade jag att gå längs Aker Brygges trädäck och titta ut över Oslos fjord. Dagen var varmt och solig och längs hela promenaden kunde man köpa glass.

Från Aker Brygge kunde man se Akershus Festning tvärs över vattnet. Vi klättrade upp på kullen där fästningen låg och spanade tillbaka mot Aker Brygge.

Akerhus festning

Fin fästning va? 🙂

Efter en lång dag på stan vilade vi upp oss på vårt fina hotell, som hade fin utsikt över nästan hela Oslo. Rätt så mätta av lunchen letade vi oss sedan i alla fall till ”Mathallen” för något litet till middag.

Confiterad anka

Thomas blev överlycklig när han hittade en fransk restaurang som serverade konfiterad anka i bröd med fransk senap. Det blev hans självklara val av middag. Jag var mer sugen på fisk så jag sörplade på prosecco under tiden Thomas åt sin anka.

Kammusslor

Min middag var värd all väntan. Jag hittad en fiskrestaurang som hade kammusslor med blomkålspuré på menyn. Det var himla gott.

Efter vår lilla middag återvände vi till hotellet för att vila oss inför kvällen framför norsk tv med majssnack doppade i choklad. När solen gått ner bakom bergen begav vi oss återigen ut på stan. I stadsdelen Grünerløkka hittade vi en Tikibar som hette ”Aku Aku” där vi smet in och tog varsin tropisk drink som fick avsluta vår första dag i Norge.

Kommentera

