Knallgodt

Förmiddagen på vår sista dag i Oslo spenderade vi på Nasjonalmuseet. Jag ville gärna se Edward Munch ”Skriet” och på museet skulle ett av de fyra exemplaren finnas.

IMG_3861

Museet hade flera fina målningar från både norska och utländska konstnärer. Jag fastnade bland annat för denna av Hanna Pauli. Jag tyckte även om tavlan ”Vinternatt i Rondane” av Harald Sohlberg.

Skriet

Till slut hittade vi målningen vi kommit dit för… ”Skriet”.

Från museet gick vi till ”Døgnville” vid Mathallen för en sen lunch.

Hamburgare med chipotle och pebre

Denna gång valde jag att äta en hamburgare med chipotlesås och pebre, en chilensk salsa.

IMG_3882

Jag fick smaka Thomas hamburgare, som serverades med revbensspjäll marinerade i chili, apelsin och ingefära. Det var verkligen knallgodt! Den var den godaste hamburgaren av de vi hade testat.

En sista tur runt Oslo senare var det dags att sätta sig på planet hem mot svenska marker.

Kommentera

