Julmys i Vilnius

När julstressen känns övermäktig hemma och man har besökt Gamla stans julmarknad ett hundratal gånger kan det vara skönt att byta omgivning, även för ett kort tag. Sagt och gjort. Jag, Sofia och Alex bokade oss en kort getaway till Vilnius, för att besöka julmarknaderna där istället.

Pilies, Vilnius

På lördag förmiddag var vi framme i Vilnius. Bussen från flygplatsen tog oss till centralstationen. Därifrån fick vi knata på med våra väskor genom en ganska sliten stad.

När vi närmade oss stadens gamla kärna ändrades arkitekturen till en mer klassisk stil. Vi drog väskorna längs gatan Pilies där vi även kunde se Gediminas Torn uppe på höjden.

Vårt hotell låg intill Arkikatedra, Vilnius katedral. På torget framför katedralen bredde en julmarknad, med en fint dekorerad gran och små hus i ljust trä, ut sig. Hälften av stånden var stängda vid den tiden, men vi gick ändå runt för att se vilka varor marknaden erbjöd.

Kanderade mandlar med ingefära

Ett av de öppna stånden sålde påsar med brända mandlar. Mandlarna varierade i smak, de kryddades med kanel, sesamfrön eller ingefära. Jag köpte en påse mandlar med ingefära. Kryddan gav nötterna lite extra sting.

Däremot insåg vi att vi behövde en bättre lunch än söta mandlar. Gata efter gata kollade vi för att hitta ett bra ställe att spendera lunchen på. Till slut gick vi in på en restaurang som hette ”Bohéme”, mest för att undkomma den kalla vinden.

Restaurang Boheme

Atmosfären i restaurangen var mer än mysig.

Bohemisk gran

Vi satt i närheten av denna mysiga eldstad och väntade på vår mat.

Trout

Min lunch blev fisk och potatis. Det var helt ok. Jag var mer nöjd med omgivningen än maten.

Med påfylld energi kunde vi nu upptäcka staden vi hamnat i.

Pepparkakståg

På vägen såg vi jultåget som åker runt i Vilnius.

Gedimino prospektas

Vi promenerade längs Gediminas aveny där vi gick in i olika affärer och köpte med oss en massa choklad.

Vi fortsatte gatan ner tills vi tröttnade, då svängde vi in på en annan gata som ledde oss till floden Neris. På andra sidan floden tornade sig ett flertal skyskrapor och mellan dem låg flera olika gallerior. Vi gick in i en, men vände ganska snart då affärerna inne i gallerian var av det dyrare laget. När vi gick ut hade det blivit mörkt så vi promenerade tillbaka till Arkikatedra.

Julmarknad i Vilnius

När mörkret hade infunnit sig i Vilnius blev plötsligt julmarknaderna mycket mysigare. Sofia, som hade blivit förtjust i de brända mandlarna, köpte en påse med sesam.

Sofia köper ljus

Hon fastnade även vid ett stånd som sålde vackra ljus.

Forto dvaras

Senare på kvällen gick vi till restaurang ”Forto Dvaras”. Jag ville testa litauisk mat, så för min del blev det ”Zeppelinare” till middag. Det var som potatisknyten med fläsk som serverades med gräddfil. Väldigt gott. Sofia och Alex åt varsin stek.

Julmarknad

Vi avslutade kvällen genom att först gå till parken Bernardinu som skulle ha en julmarknad. Någon marknad hittade vi inte, men det var ändå lite fint där med en vacker ljusdekoration och julmusik spelades i högt. Från parken gick vi till julmarknaden vid Vilnius stadshus. Där delade Sofia och Alex på en crepes med nutella och jordnötssmör. Trötta efter en lång dag återvände vi sedan till hotellet för att kunna stiga upp tidigt nästa och sista dagen i Vilnius.