Karneval med Renascer de Jacarepagua

När vi vaknade upp på lördagen kände jag mig rätt sliten från dagen innan. Vi vilade en stund på hotellet men bestämde oss sedan för att göra en liten utflykt ut på stan.

20150215-104825.jpg

Vi satte oss i en taxi som tog oss upp längs slingrande kullerstensvägar till Santa Teresa, där det var fullt att folk utklädda och på festhumör. Jag tyckte om stämningen i Santa Teresa, det var en mysig atmosfär med fina hus och fin utsikt.

20150215-104902.jpg

Vi började gå nerför kullen ner mot centrala Rio. På vägen fann vi en kantin med utsikt över stan, där vi satte oss och beställde in drickor.

20150215-104942.jpg

Thomas beställde även en tallrik med kött, böngryta och ris.

20150215-105018.jpg

Efter vår paus fortsatte vi nedför kullen. Därifrån syntes centrala Rio med sina höga byggnader. Vi styrde kosan mot Lapa och Central, där vägar var avspärrande och folk i massor festade med musik, dans och öl.

Vi hann däremot inte stanna länge i Central eftersom jag behövde skynda tillbaka till hotellet och göra mig i ordning inför kvällen. Jag skulle nämligen möta upp min sambagrupp ”Alegria do Samba” som skulle delta i kvällens karnevalparad på sambodromen.

Vid niotiden var jag på plats hos Alegria. Först gick vi ut och åt middag. Sedan skyndade vi tillbaka till deras boende, sminkade oss och drog på oss karnevaldräkterna. När alla var klara var vi nästan en timma försenade.

20150215-164038.jpg
Vi skyndade oss till tunnelbanan som skulle ta oss till sambodromen.

20150215-183100.jpg

20150215-183123.jpg
Det hann bli väldigt spexigt i tunnelbanevagnen innan vi skulle av. När vi väl var framme fick vi springa längs hela sambodromen och tillbaka halvvägs innanför staketen för att hinna upp på vår vagn innan den körde ut på paradgatan. Utmattad fick jag plats på en plattform på den bakre delen av vagnen. När vagnen åkte ut var det bara att le stort, mima med i låten som spelades och dansa. Publiken var glad, många sjöng med och dansade. Tyvärr kunde jag inte se resten av sambaskolan Renascer de Jacarepagua’s, skolan vi deltog med, parad därifrån jag stod men jag dansade på och sjöng för full hals. Efteråt var det svårt att förstå det jag varit med om. Det var helt klart ett minne för livet.

Kommentera

