Nya sidor av Chile

Stackars Hector fick agera guide åt oss även denna dag, men det gjorde han med bravur. Det var kul att han visade platser jag inte varit på året innan.
Först var vi till området Barrio Brasil. Huset var en blandning av gamla, fina och slitna hus. Vissa hus var rivningsobjekt fulla med graffiti. Vi gick kvarter från kvarter förföljda av en gatuhund tills vi kom till en större park som jag glömt namnet på. I parken fanns flera museum att välja och vraka mellan. Vi hamnade på tågmuséet.

Tågmuséet var en liten park full med gamla tåglok. Väl därinne blev vi som barn igen. Vi klättrade på tågloken och matade karpar i en damm. Ett av tåget var ansluten till en vagn som man till och med fick gå in i. Interiören var jättefin. Hector hade med sig sin kamera även denna dag och tog jättefina bilder på oss i vagnen.

Vid lunchtid tog vi tunnelbanan till Plaza de Armas. Vid ett snabbmatsställe beställde vi empanadas med ost i…

… och en hel kyckling med tillhörande pommes frites och läsk.

Senare på dagen besökte vi Ems på Carglass där hon jobbar. Vi fick se verkstaden och hennes kontorsplats samt hälsa på hennes chef. Kvart över sex släpade vi henne därifrån och tog tunnelbanan tillbaka till Plaza de Armas. Året innan, när Eve och jag hälsade på, hade Ems pratat om en drink vi borde testa. Vi hann inte med det den gången, men idag skulle vi få smaka på den berömda terremoton.

Terremoto är en drink med ett vin som heter pipeño, ananasglass och grenadin el. fernet branca. Jag drack min med grenadin. Terremoto är nog den sötaste drinken jag någonsin smuttat på. Varken jag, Thomas eller Nazli klarade av att dricka upp våra drinkar. Vi lämnade kvar våra halvt uppdruckna plastglas på bardisken och gick vidare.

Inte långt från Ems och Hectors lägenhet bor en av deras kompisar, Gustavo. Vi tog hissen upp till hans lägenhet som hade denna beundransvärda utsikt från balkongen.

Ems hade köpt passionsfruktspajer som hon, jag, Nazli och Thomas delade på i vardagsrummet samtidigt som vi kollade på en house-konsert på tv.

Gustavo, Hector och Ems fixade middag. Det blev revbensbjäll, biffar, korv och majssallad. Hela kvällen umgicks vi i Gustavos lägenhet tillsammans med hans inneboende, dansade och drack drinkar. När timmarna var små gick vi den korta vägen ”hem” och åt maffig chokladtårta för att fira att Ems fått permanent visum.