Det äkta Panama

När jag drog isär gardinerna på fredagsmorgonen lyste morgonljuset upp staden som knappt gick att se genom fönstret kvällen innan. Vi skuttade ner till matsalen med höga förväntningar på frukosten.

20150325-140509.jpg
Hotellfrukosten var helt otrolig. De hade allt för alla smaker, varm mat, tillbehör till smörgåsar, bakverk och frukt. Jag hade en tallrik med varm mat: bacon, ägg, korv, friterade knyten med olika fyllningar, tamales och rostat bröd med jordnötssmör, Den andra tallriken samlade jag söt på: väldigt sur passionsfrukt, vindruvor, tamarillo, muffins och donuts.

20150325-140710.jpg
Morgontrafiken var i full gång utanför hotellet. Vissa av Panama Citys bussar är riktigt coola. Vi döpte om dem till reggaebussar. De är i flera olika färger och fulla med stickers. Några var uppimpade med röda och blå lampor längs skarvarna vilket var häftigt att se på kvällarna.

20150325-143748.jpg
Vi tog tunnelbanan till Albrook Mall, Latinamerikas största shoppinggalleria.  Vi hade läst att gallerian skulle sälja märkeskläder till billigare pris än hemma.

20150325-143807.jpg
Jag unnade mig en manikyr, så att Thomas och Nazli skulle slippa en sur Niki när de kollade kläder. Jag valde att lacka naglarna med grönt nagellack, utom ringfingrarna som fick smyckas med påfågelmönster. När Thomas och Nazli var klara med sin shopping unnande jag mig dessutom en donut från Dunkin’ Donuts. Jag hittade inget annat jag ville ha i gallerian. De andra två däremot fyndade tröjor och annat främst i sportbutiker.

20150325-143852.jpg
Senare på dagen tog vi taxi till Casco Antiguo, de äldre kvarteren i Panama City. Jag tyckte bättre om det området, trots att de var väldigt slitet och mysko, än där vi bodde. De äldre kvarteren kändes mer genuina och där fick vi även se vilka som levde i Panama City. Vi gick i gränderna och tittade på varor som såldes på marknader.

20150325-144009.jpg
De sista solstrålarna målade husen i Casco Antiguo guldgula. Thomas rökte en cigarr vid vattnet och vi förundrades över stadens skyline.

20150325-144103.jpg
Strax innan solnedgången satte vi oss vid ett bord vid Fish Market som ligger intill de gamla kvarteren. Efter kommunikationsproblem med servitrisen delade vi på en rätt till middag. Det blev fiskgryta, med massa massa bläckfisk, och tillagad matbanan till. Grytan var väldigt god, bananerna var bra som utfyllnad. Inte helt mätta, men nöjda med upplevelsen, lämnade vi den högljudda marknaden och gick tillbaka in i Casco Antiguo.

20150325-144146.jpg
Vid katedraltorget delade vi på en pizza och en flaska rödvin. Efter den dagen var jag gladare över att ha sett mer av det ”genuina” Panama.

Kommentera

