San Blas

Det jag helst ville se i Panama var en av alla paradisstränder. Jag övertalade Thomas och Nazli att vi skulle ta en dagstur till San Blas-öarna på Atlantensidan av Panama. Vi fick gå upp tidigt på morgonen (mitt i natten) och sätta oss i en bil som skulle hjälpa oss korsa landet. Efter en hemsk bilresa över djungeltäckta berg var vi framme vid Carti.

20150327-105721.jpg
I Carti hoppade vi in i en båt som skulle ta oss ut till öarna. Jag fick en plats längst bak i båten vilket visade sig vara en dålig plats om man ville vara torr. Efter någon kvart till havs hade jag fått så mycket havsvatten över mig att jag såg ut att ha badat med kläderna på.

20150327-105753.jpg
Båten gjorde ett kort stopp vid en ö för att plocka upp lite grejer. Ön var täckt av hus som urinvånarna i området, Kuna-folket, bor i. Tyvärr hade vi inte tid nog att gå in i samhället, men fick höra att det skulle vara simpelt och skräpigt.

20150327-105829.jpg
Vår båt åkte långt, långt ut tills vi närmade oss en ö med vita stränder och turkos vatten.

20150327-105905.jpg
Var overkligt att vara på paradisön. Jag kunde inte sluta skutta runt på stranden av glädje över att vara där.

20150327-132559.jpg
Detta var vår strand i flera timmar. Växlade mellan att bada i det turkosa vattnet och sola på den vita sanden.

20150327-132622.jpgVid lunchtid fick vi varsin tallrik mat med kyckling, ris, sallad och linser. Hungrig åt jag upp allt på tallriken.
image

(Nazlis bild)

Efter maten vilade jag i en hängmatta. Bästa sättet att vila efter lunch.

20150327-133150.jpg

När vi vilat en stund var det dags att åka vidare. Båten stannade mitt ute i havet vid en platå. Alla hoppade ut ur båten. Vattnet nådde en till knäna. Vissa snorklade runt på platån och över kanten. Jag plaskade runt platån. Hittade en jättevacker, stor, röd sjöstjärna intill båten.

20150327-172759.jpg

Nästa stopp var vid Banedup Island. Molnen skockade sig på himlen, men det var fortfarande varmt i luften. Vi stod i det ljumna vattnet och sörplade på varsin läsk vi köpt från en av hyddorna.

Vid 15-tiden tuffade båten vidare. Vi lämnade av folk som skulle övernatta på öarna och hämta upp vår guide Tito som hade firat någon högtid med öl. Han var på pickalurven och delade ut öl till oss andra i båten så att vi kunde skåla med honom. Han påstod att han visste det svenska ordet för ”skål”: ”Brusch” sa han och skålade mot min och Nazlis aluminiumburkar.

Båten åkte tillbaka till Carti där vi fick byta till bilar som skulle ta oss tillbaka till Panama City.

20150327-133209.jpg

Väl framme i Panama City tog vi en taxi till Casco Antiguo där vi åt middag på första bästa ställe. Jag åt en skål ceviche. Utmattade av en lång, men mestadels härlig dag hade jag inte problem att lägga mig något tidigare än vanligt.

2 kommentarer Lägg till

  1. Hanna skriver:

    Brusch, hehe. Undrar vad han fått det ifrån.

    1. 2livelife skriver:

      Vi har många teorier, inget svar 😛

Kommentera

