Trinidad

Andra dagen på Kuba var det dags för det jag längtat efter under hela Latinamerikaresan, en utflykt till byn Trinidad.

Vi hade reserverat platser på bussen via bussbolaget Viazul, vilket visade sig vara ett stort misstag. Vår avgång hade blivit inställd och agenterna på stationen var inte intresserade av att hjälpa oss på nästa buss till Trinidad. Efter mycket bråk kom vi på en buss, två timmar försenade.

Bussresan tog sex timmar, men det var det värt. Jag tyckte om Trinidad direkt när bussen rullade in bland de låga, färgglada husen.

20150401-173540.jpg
Två killar hämtade upp oss på busstationen. De hade blivit skickade av boendet vi hade bokat och skjutsade oss på sina cykeltaxi, vilket verkar vara ett vanligt färdmedel i Kubas städer. De tog oss till vårt casa particular, Casa Smith. Vår värdinna Maira välkomnade oss i dörren. Hon visade oss till vårt rum och erbjöd oss varsin drink typisk för Trinidad. Vi drack den på uteterassen ovanför vårt rum.

20150401-173452.jpg
Thomas rökte såklart en cigarr på terrassen. Jag tyckte det kändes jättehärligt att vara på plats i Trinidad och att bo hos en familj. Det påminde mig ganska mycket om hur Cypern var för 20 år sedan.

20150401-173628.jpg
Maira och hennes man ordnade middag åt oss. Vi fick soppa med svarta bönor till förrätt. Under tiden vi åt fylldes bordet på med friterad matbanan, sallad och kassava.

20150401-173655.jpg
Till varmrätt fick vi jätteräkor med ris.

20150401-173720.jpg
Till sist fick vi ett fat med frukt, papaya och guava.

Eftersom vi kommit så sent till Trinidad fanns det ingen tid att lära känna staden denna dag. Vi bytte om, jag satte på mig högklackat vilket visade sig vara helt fel skor att gå i längs Trinidads kullerstensgator, och så gick vi ut.

20150401-204846.jpg
Vi hamnade på Casa de la Musica. Vi drack mojito och pina colada och lyssnade på salsabandet som spelade. Det var flera par som dansade salsa hela kvällen. Jag hade gärna velat dansa, men tänkte att jag måste lära hur man gör innan jag vågar mig upp på dansgolvet. Annars var det en jättemysig kväll.

Kommentera

