Nacional de Cuba

Viazul hade ställt in vår buss igen. Istället för att vänta i sex timmar på en buss tillbaka till Havanna hyrde vi in oss i en minibuss. Vår chaufför, en belgisk ståltant, fick minibussen att flyga längs landsvägarna. Hon kortade ner restiden till huvudstaden med två timmar och underhöll oss längs vägen genom att peka finger åt andra bilister.

Vi var väldigt tacksamma för att få några extra timmar i Havanna. Vi tog tillvara på det. Väskorna lämnades på hotellet så att vi enklare kunde röra oss på gatorna. Första dagen på Kuba hade vi sett de centrala delarna av gamla stan, denna gång ville jag se mer av de vardagliga kvarteren.

Det intressanta med Kuba är att det är vanligt med graffiti som illustrerar den kubanska revolutionen. Även längs motorvägar finns affischer med antingen Che Guevara eller Fidel Castro uppsatta.

Till slut hittade vi vår väg ut ur gränderna till strandpromenaden Malecon.

Vi gick tillbaka till vårt hotell Nacional de Cuba, en av landets nationalklenoder. Jag, Thomas och Nazli ville avsluta vår Latinamerikaresa storslaget, därför hade vi bokat rum på Kubas legendariska hotell.

På kvällen tog vi först varsin drink på hotellets uteplats där påfåglar spatserade på gräsmattan. Vi satt där och kollade ut över havet och fullmånen som lyste upp staden. När drinkarna var uppdruckna tog vi oss ner till Malecon som låg nedanför för att leta efter en restaurang.

Vi hittade ett ställe som såg okej ut. Thomas skaffade sig en kattkompis som kröp upp i hans knä och vägrade lämna oss.

Innan resan till Kuba hade vi blivit förvarnade att det kubanska köket inte var särskilt bra. Det visade sig stämma. Min middag var någon slags fisk som jag åt med ris och svarta bönor. Det smakade inte så mycket, men jag blev mätt.

Kvällen avslutade vi på ett hak långt in i stan, som serverade de sämsta mojitos vi druckit hittills. Stället hade en sångare som uppträdde, som kanske hade varit bra om vi hade förstått texten i låtarna. Det bästa med kvällen var när vi tog taxi tillbaka till hotellet, då vi lyckades få plats i en gammal amerikansk bil.