Viñales

Sista dagen på Kuba, dagen innan vi skulle påbörja resan hem till Sverige, gjorde vi en utflykt till Viñales. Vi visste inte mycket om turen förutom att den inbegrep ett besök på ett tobaksplantage och en rundtur i Viñalesdalen.

Vi blev upphämtade på hotellet med buss, som körde sydväst. Efter att ha kört två timmar längs med dammiga motorvägar ute på landsbygden stannade bussen på en gård där en familj producerar cigarrer. Vi fick följa de olika stegen i tobaksproduktionen.

20150407-225422.jpg
Familjens gård var omgiven av fält med tobaksplantor i olika storlekar. Dessa hade vuxit rätt så mycket och var snart redo för skörd.

20150407-225320.jpg
20150407-225352.jpg

Nästa steg i produktionen är att torka tobaksbladen. Vi fick gå in ett ett hus där det hängde blad från taket. Det luktade jordigt därinne.

Utöver tobaksplantagen hade familjen en trädgård inklämd mellan husen, där det växte bland annat kaffebuskar och palmer med kokosnötter.

20150407-225447.jpg
De hade även ett antal ananasfrukter som växte intill marken.

20150407-225530.jpg
Jag tyckte att det var kul att se hur mango, en av mina favoritfrukter, växer. Jag hade sett mangoträd i Trinidad men inte förstått vad det var. Tyvärr var det inte mangosäsong riktigt än, jag fick nöja mig utan.

20150407-225602.jpg20150407-225655.jpg

På familjens uppfart stod en gammal bil parkerad intill mangoträdet. På trädet växte en vaniljorchidé. Thomas och Nazli gick in i familjens hus för att titta på när cigarrerna rullades. Jag stannade ute i trädgården intill orchidén, beundrade bilen och väntade tills de kom ut med en bunt cigarrer de köpt.

Bussen fortsatte sin färd mot Viñalesdalen och mot Mural de la Prehistoria.

20150407-225726.jpg20150407-225756.jpg
Jag trodde att Mural de la Prehistoriska skulle vara prehistorisk konst, men det visade sig vara ett gigantiskt konstverk från mitten av 1900-talet som illusterar jordens prehistoriska tid. Den var lite småfin, men bäst tyckte jag om naturen omkring den.

20150407-225825.jpg
Dalen var full av kullar. Palmernas stammar blev smalare och mer lika svampstjälkar ju nämre kullarna de växte. Jag var lite småsugen på att rida runt i detta spännande landskap, tyvärr fanns det inte tillräckligt med tid för det. Jag blev däremot jätteglad när jag fick reda på att det ingick utforskning av en grotta.

20150407-225850.jpg
Vi fick ”utforska” grottan Cuevas de Indios. Den var väldigt lätt att promenera i då den var väldigt anpassad för besökare, men det kändes ändå spännande och en smula äventyrligt, speciellt när vi fick ta en båttur inuti grottan.

20150407-225928.jpg
Vår guide pekade ut olika stenformationer som skulle likna olika ting, såsom ett krokodilhuvud, en sjöhäst och torkande tobaksblad. Denna formation skulle likna en döskalle.

20150407-225955.jpg
Det var lite trist när vi skymtade dagsljus i slutet av grottan eftersom vi då visste att båtturen snart var över. Men det behövde jag inte vara ledsen över länge eftersom vi skulle få lunch. Det vankades ris, bönor och lamm. Det var mysigt att sitta kring ett bord och äta den nu välbekanta maten och lyssna på salsabandet som spelade. Jag var dock lite orolig. Efter den sena lunchen skulle vi vända till Havanna och jag hade ännu inte fått stanna till vid Viñalesdalens utsiktsplats.

20150407-230043.jpg

Min lycka var stor när bussen körde upp intill utsikstplatsen. Viñalesdalen var så vacker. Jag hade gärna dröjt mig kvar en längre stund och tagit in utsikten, men då det började bli sent fick vi bara en kvart där.

Flera timmar senare, tillbaka i Havanna, åt vi middag på den klassiska restaurangen ”Sloppy Joe’s”. Vi hade fått för oss att maten där borde vara bättre, men jag tyckte att min Sloppy Joe var ganska tråkig och hade ingen lust att äta upp hela. Vi tog några sista piña colada, promenerade i kvällmörkret på stråket Paseo del Prado och letade efter den coolaste bilen att ta till hotellet.

Kommentera

