Madrid

I fyra dagar har jag varit i Madrid tillsammans med mitt fackförbund, Vision. Syftet med resan var att träffa fackligt aktiva i Madrid och göra ett studiebesök på socialtjänsten där. På schemat stod även planering av verksamhetsåret.

Utöver fackligt arbete hann vi även med sightseeing och att äta en massa godsaker.

image

Redan första eftermiddagen, när vi gick ut för att äta middag tillsammans, passerade vi det kungliga slottet.

image

Precis bredvid slottet ligger katedralen Almudena, som vi gick in i.

image

Jag blev alldeles fascinerad av katedralens tak. Gripen av stunden kunde jag inte låta bli att tända ljus till mina kära som gått bort.

image

Nästföljande dag var jag till Retiro- parken med två kollegor. Vi fikade intill en sjö full med roddbåtar. Jag drack isig lemonad och önskade att vi kunde stanna i parken en väldigt lång stund.

image

Min önskan höll på att slå in på natten. Jag och Marcella tog varsin mojito på en uteservering i Chueca och promenerade sedan omkring i området. Hon ville se Prado-museet och Retiro-parken som hon tänkte besöka själv sedan på dagtid. Av någon anledning fick vi för oss att gå in i Retiro-parken trots att klockan var närmre halv ett. Vi gick in en bit, men bestämde oss för att vända. De tidigare vidöppna portarna hade försätts med tunga lås. Det tog oss över en timma, och flera telefonsamtal med polisen, för att hitta ut ur parken.

image

På lördagen var vi hembjudna på lunch till min ordförande Anders släktingar. Vi tog tåget ut till ett radhusområde i de fattiga delarna av Madrid. Anders släktingar hade gjort det mysigt på sin uteplats, de hade dukat upp med pata negra-skinka, grillade jätteräkor och annat gott.

image

Där, på uteplatsen, åt jag den godaste paellan jag någonsin ätit. Den var full av grillade jätteräkor, bläckfisk, grönmusslor och venusmusslor.

Efter att ha ätit i fyra timmar rullade vi tillbaka till tågstationen. Alltid jättetrevligt att bli hembjuden av lokalbefolkning.

image

En annan matfavorit var marknaden Mercado de San Miguel. Där såldes det en massa gott, tyvärr köpte jag bara mat där vi ett tillfälle och då valde jag något som inte föll mig i smaken. Testade fylld sjöborre och fylld snäcka. Inte en stor hit.

image

Nästa gång jag besöker Madrid ska jag köpa med mig snacks från marknaden, som chicharron. De sålde även små friterade bläckfiskar på strut som såg väldigt goda ut.

image

Jag köpte en jättesmarrig jordgubbsmojito som jag förnöjt sörplade i mig när jag gick ner längs Madrids gator.

image

En eftermiddag satte sig hela gruppen i en gränd och delade på churros som vi doppade i smält choklad. Det var en mysig stund.

image

Sista dagen hann jag med att ta en guidad tur i Madrid, som avgick från Plaza Mayor.

image

Guiden berättade spännande historier som varför Madridbor med föräldrar från Madrid kallas för ”gato”, katt. De kallades så eftersom de, förr i tiden,  roade sig utanför staden. De styrande i staden ville hindra detta och stängde därför stadens portar på kvällen. Madridborna roade sig iaf och försökte sedan att ta sig hem genom att klättra uppför stadens murar.

Hon berättade även om tapas kulturens ursprung. För att förhindra att arbetare vid lunchtid spenderade sina få pengar på endast alkohol och därmed jobbade berusade instiftades en lag om att all alkohol skulle serveras med en liten rätt till.

En annan rolig upplevelse var en utekväll med flera från gänget. Vi umgicks i gaykvarteren i Chueca, drack drinkar, dansade och pratade om gaykulturen. Superfin och rolig kväll.

Jag gillade Madrid oerhört mycket och skulle gärna vilja åka tillbaka dit på semester och upptäcka flera delar av staden.

Kommentera

