Gozo

Fyllda av upptäckarglädje satte vi oss i bilen första morgonen på Malta och körde till öns översta spets. Efter flera felkörningar var vi slutligen på väg åt rätt riktning. Vårt mål var att ta färjan över till Maltas näst största ö, Gozo. Efter någon timmes bilåkande nådde vi äntligen färjeterminalen där vi kunde köra ombord bilen på nedersta däck.

Vi lämnade bilen och tog oss upp på soldäck. Färjan passerade ön Comino och jag tyckte mig se turkost vatten i en av öns vikar som skulle kunna vara den blå lagunen.

Efter en kort stund var vi framme vid Gozo. Wettan körde ut bilen ur färjan och sedan bar det av.

Vi hamnade i staden Victoria, där vi åt lunch. Sedan delade vi på oss. Jag och Thomas ville se mer av staden medan Sofia och Wettan föredrog en dag på stranden. Thomas och jag klättrade upp till Citadellet.

Inne i citadellet besökte vi det gamla fängelset.

Väggarna inuti fängelsecellerna pryddes av ingraveringar som fångarna gjort. Här är det en person som räknar sin vistelse i fängelset. Väggarna var även täckta av religösa symboler, som kors och davidsstjärnan.

Vissa av fångarna var analfabeter. Istället för att signera väggen med sitt namn signerade dem den med att rista in konturerna av sin hand.

När vi kikat in i varenda cell i fängelset och tittat på varenda signatur klättrade vi ner mot staden igen.

Från citadellets högsta utsiktsplats kunde man se en större del av Gozo. Väl nere i stadstumultet igen gick jag och Thomas runt längs högljudda gator, kollade utbudet av kaféer och bagerier och fönstershoppade.

När vi kände oss klara med Victoria, plockade Sofia och Wettan upp oss med bilen.

Vi åkte längs slingriga vägar och letade efter några tempel som jag var intresserad av att se. Eftersom skyltningen än en gång var usel och kartan vi hade att utgå ifrån var dålig hittade vi inte dit. Istället stannade vi för en fika och tog sedan färjan tillbaka.

Långt senare på kvällen, när vi var uppiffade och fina, gick vi längs strandpromenaden tills vi hittade en restaurang som vi ville äta middag på. Vi fick väldigt goda aptitretare, stora, svarta oliver, getost från Gozo och salami.

Jag åt en vit fisk, havsgös, med ugnsrostade grönsaker. Maten var vällagad, men inte särskilt spännande. De andra åt nötkött som verkar något roligare än min varmrätt.

Efter maten fortsatte vi gå längs vattnet mot Valletta, men vände när vi började känna oss trötta igen.