Minielefanter, vägkantsplommon och barhopping

Nästa morgon struntade vi i den otroligt dåliga hotellfrukosten och åt frukost på ” New Yorks Best” istället som låg runt hörnet.

frukost

Jag åt en variant av Eggs Benedict som jag sköljde ner med Nutella-milkshake.

Mer nöjda med frukosten än dagen innan satte vi oss i bilen för att åka till öns nedersta del.

dhar galam

Bilen stannade till vid Ghar Dalam Cave, en grotta där forntida tecken på mänskligt liv på Malta har hittats. I muséet ovanför grottan fanns en imponerande samling av djurben, ben från utdöda djur såsom minielefanter, flodhästar och björnar.

dhar galam cave

Vi klättrade ner till den svala grottan och studerade dess stalaktiter och olika lager. Bland visades ett av grottlagren där en flodhäst hade förstenats.

När vi sett varje skrymsle av grottan klättrade vi upp till den kokheta bilen. Det började närma sig lunchtid så vi tog oss till fiskebyn Marsaxlokk.

marsaxlokk

I fiskebyns hamn strosade vi längs en marknad, provsmakade lokala fruktlikörer, åt nougat och tittade på smycken i form av malteserkorset.

sea brem

Vi satte oss på en restaurang vid vattnet och beställde in lunch. Jag och Sofia åt sea bream, vilket var helt ok. Wettan beställde in en red snapper, men fick in en annan fisk. Thomas, stackarn, ville ha tonfisk. Tonfisken han fick in var övergjord och torr som trä. Servitrisen förstod inte hans kritik. Hon menade att den var perfekt bara man hade lite sås till. Nåja, ibland råkar man ut för såna turistfällor.

Efter lunchen tog vi oss till den närliggande byn Birżebbuġa och stranden Pretty Bay. Stranden hade ljus, mjuk sand och klart vatten. En bit ut i vattnet fanns ett nät som skyddade mot maneter. Utsikten från stranden var lite trist, eftersom man såg hamnen med lastkaj och containrar. Vi plaskade runt i vattnet en stund och solade på handdukar i den varma sanden.

När vi var redo på att bege oss vidare köpte vi frukt från en fruktbil på parkeringen. Två påsar söta plommon köpte vi som vi åt i bilen.

Vi begav oss inte direkt hem till St Julians´s. Vi letade rätt på vägen till Blue Grotto. Det var försent på eftermiddagen för att ta en båttur till den blå grottan, men vi badade i det azurblåa haven mellan några klippor. Det var rätt skönt i vattnet och man kunde se hela vägen ner till botten.

Till middag ville jag och Thomas äta maltesisk mat så vi övertalade Sofia och Wettan till att äta på ”Maltese Mama”. Det var en mysig restaurang med rustik och mörk nredning med väggarna fulla av vinflaskor.

Jag åt en skaldjursgryta som var väldigt god.

kaningryta

Thomas testade den maltesiska nationalrätten kaningryta som han hade längtat efter. Den såg inte så aptitlig ut, men Thomas tyckte att den var väldigt bra.

Efter middagen gick jag och Thomas själva till barområdet i Paceville. Vi stannade till vid diverse olika barer och drack olika drinkar.

Bästa baren hette ”Fuego”. Där var det fullt drag och en jättehärlig stämning. En instruktor höll i dansen och alla inne i klubben dansade. Vi stannade kvar där en stund, besökte två barer till innan vi kände oss redo att gå till hotellet.