Den lilla huvudstaden

Innan vi åkte till Malta hade jag svårt att föreställa mig hur Valletta skulle vara, då det inte verkade vara som en vanlig huvudstad. Den verkade förhållandevis liten, med endast några få tusen invånare. Därför var jag nyfiken på staden och ville verkligen åka dit.

Entré VallettaTorg i Valletta

Sofia och Wettan släppte av oss i utkanten av Valletta. De var inte intresserade av att se Valletta, istället skulle de spendera dagen på stranden.

Grand Master's PalaceRiddare

Vi började med att svalka oss inne i pampiga Grand Master’s Palace, där korridorerna vaktades av riddarrustningar.

Tron

Vi tog en titt i diverse flådiga rum som tronrummet.

Riddarhjälmarhjälmar

Grand Master’s Palace hade flera rum fyllda med riddarrekvisita. I ett av rummet visades rustningar och delar av rustningar, bland annat hjälmar i olika tappningar.

swordgun

I vapenrummet visades allt möjligt skrot. Armborstar, svärd, pistoler, hillebarder… Vapnet på bilden var för mig en nyhet. Ett svärd med pistolfunktion, en swordgun.

minikyckling

När vi klev ut i solskenet igen var vi hungriga. Vi letade reda på ”Kantina Café and Restaurant”. Många av rätterna på menyn verkade goda, men till slut blev det en minikyckling för min del. Den serverades med potatismos och fikon/marsalakräm.

Ravioli

Thomas tog dagens lunch som var ravioli fyllda med vildsvin i en tryffelsås, som jag blev väldigt avundsjuk på även om min mat var väldigt god den med.

Valletta 2Valletta

Efter lunchen gick vi runt i Valletta. Jag är så fascinerad av byggnaderna i staden, med sina inbyggda ”balkonger”. Vi flanerade runt en stund och var inne i en shoppinggalleria där vi spelade lufthockey.

Three cities

Strax innan klockan slog 16 gick vi till Upper Barrakka Gardens. Från parken kunde man se ut mot de tre städerna på andra sidan vattnet.

Upper Barakka Gardenskanon

Vi dröjde kvar i parken för vi ville se kanonerna avfyras kl 16. En ensam soldat gjorde en hel föreställning om att fylla på två kanoner för avfyrning. Publiken fnissade lite när han inte lyckades med den första kanonen, men när den andra kanonen fyrades av hoppade de flesta nervöst till.

Vi avslutade vår dag i Valletta med ett stopp på en uteservering, sedan tog vi en fullpackad, varm buss tillbaka till St Julian’s.

Även kvällen spenderade jag och Thomas själva eftersom Sofia och Wettan hade bokat bord på en finrestaurang nere vid vattnet. Thomas och jag hamnade igen på ”Maltese Mama”.

risotto

Middagen liknade den föregående. Jag åt skaldjursrisotto och Thomas åt kanin. När vi var klara tog vi en promenad ner till hamnen, satte oss på en uteservering och väntade in Sofia och Wettan för att få höra om deras dag.

Kommentera

