Riket runt

Med endast halva veckan kvar på Malta ville vi hinna se ett par sevärdheter såsom Blue Grotto och blå lagunen. Denna dag tänkte vi hinna med den sistnämnda. Vi körde därför upp mot Mellieha och färjan till ön Comino.

Zombie man

Vi stannade till i Mellieha för att äta lunch innan vi tog båten till den blå lagunen.

Melieha

Det var väldigt blåsigt och vågorna i strandbukten gick höga. Vi insisterade ändå på att sitta utomhus trots att servetter och mat flög omkring.

LunchMaltese Plate

Vi delade på en maltesisk och en orientalisk tallrik. Den maltesiska tallriken var lastad med ost, soltorkade tomater, oliver, korv m.m. På den orientaliska tallriken fanns ett berg med olika friterade godsaker, som calamares, vårrullar, samosar och räkknyten.

Under lunchen bestämde vi oss för att inte utmana ödet genom att ta en liten båt över det upprörda havet. Istället åkte vi tillbaka in mot landet.

Mdina 2

Jag lyckades övertala resten av gänget att stanna till vid Mdina, Maltas gamla huvudstad. Vi hade åkt förbi där med bilen första dagen när vi var väldigt vilse och försökte hitta till St Julian’s och jag tyckte det såg coolt ut.

mdina

Sofia och Wettan väntade på oss utanför. Thomas och jag gick in genom portarna till den medeltida staden.

Holy cross streetgränder Mdina

Mysigt att gå mellan sandstenshusen i de gamla gränderna.

katedral i Mdina

Vi försökte se så mycket som möjligt av staden utan att låta de två utanför vänta för länge. Vi var inne i några souvenieraffärer, såg utsikten från Mdinas murar och passerade fina byggnader som den här kyrkan. Efteråt gick vi ut och mötte upp de andra för att fortsätta vår bilresa nedåt i landet.

Bilen tog oss till Blue Grotto. Båtarna till grottan hade ställts in eftersom vågarna var för höga. Då åkte vi vidare till Pretty Bay. Jag är inte så förtjust att bada när det blåser mycket, så jag solade en stund. Jag ville se lite andra grejer än stränder, så efteråt försökte vi hitta Hypogeum, där det ska finnas 6000-åriga tempel under jord, men såklart hittade vi inte dit.

trufles and trufles

Rätt trötta på att åka runt efter dagsutflykt åt vi middag på en restaurang endast två kvarter från hotellet som hette ”Truffles and truffles”. Restaurangen visade sig vara den vi tyckte bäst om på Malta, även om jag är osäker på om maten var speciellt maltesisk. Jag åt biff rib eye, som var perfekt tillagad. Fick den serverad med potatiskmos, kokosmajs, och lökringar med curry. Otroligt gott. Efter maten stannade vi kvar och drack drinkar, jag en pisco sour. Sofia åt efterrätt också, en chokladfondant med smält mitt. Mums mums.

Vi hade en väldigt trevlig stund på restaurangen och killarna fick nördsnacka med ägaren om drinkar, men när det närmade sig stängningsdags gick vi ut för att hitta andra trevliga ställen i området. Vi försökte ta oss upp i skybaren i Maltas enda skyskrapa, men eftersom den var hyrd för ett evenemang och entré kostade 20 euro struntade vi i det. Vi var nere i marinan vid Hilton och kollade lyxyachterna. Jag och Thomas gick sedan en liten sväng själva i St Julian’s hamn innan vi sa godnatt till världen.

Kommentera

