Paramotor och Blue Grotto

Denna morgon var vi alla förväntansfulla inför dagen. Dagen innan hade vi nämligen stämt träff med en person som skulle ta oss ut på flygtur med en paramotor, motorskärmflygning. Han hämtade upp oss på hotellet och körde ut oss till Pembroke, utanför St Julian’s, vid en gammal skjutbana. Instruktören hade all utrustning i bilen, skärm, motor och hjälmar. Medan han ordnade med utrustningen förklarade han hur det gick till, hur vi skulle bete oss vid start och landning. Till slut var jag så nervös, främst inför starten, att jag nästan mådde illa. Wettan var först ut, sedan fick Thomas segla runt. Sofia var näst på tur, så jag var sist ut.

ParamotorTakeoff

Efter att ha ordnat med selar och hjälm var det dags att bege sig uppåt. När instruktören sa till började jag springa allt jag kunde. Jag höll på att snubbla och min ena sko ramlade nästan av foten men till slut fick vi luft under skärmen, lyftes upp i luften och seglade ut över havet.

I luften

På fågelhöjd kunde man se hela St Julian’s  och bort mot Valletta. Havet glittrade fint och vid ett tillfälle passerade ett mindre flygplan oss. Tyckte det var en fin upplevelse även om hade velat ha annat sällskap än instruktören som då och då knackade mig på hjälmen.

niki

Seglingen nedåt gick fint och likaså landningen.

Efter en hel förmiddag uppe i luften kände vi för lunch. Vi åt hamburgare på ”New York’s Best”, sedan bar det av med bilen mot Blue Grotto.

Till allas glädje gick det denna gång båtar till grottan.

Blue grotto2

Vi hoppade i båten, drog på oss flytvästar och påbörjade vårt grottäventyr.

Blue grotto

Vattnet kring Malta är så klart att det på vissa ställen ser turkost ut som i Blue Grotto. Tydligen ska det vara ännu finare på förmiddagen när solen skiner in och lyser upp vattnet. Oavsett tycker jag att det är mysigt att åka in i grottor med båt.

Väl tillbaka på land bytte vi om till badkläder och hoppade i vattnet i viken. Jag och Thomas klättrade upp till barerna och köpte glass som vi åt på en terrass med utsikt över det vackraste havet, Medelhavet.

Efteråt försökte vi igen hitta till Hypogeum, vilket vi efter stor möda hittade och som var stängt för renovering. Vi åkte tillbaka till St Julian’s för att byta om inför kvällen.

Risotto

När det skymde åkte vi längs strandvägen till Valletta. Vi lämnade bilen utanför staden och promenerade in. Innanför murarna möttes vi av klassisk musik som spelades i ett öppet konserthus som endast bestod av bjälkar. Vi gick huvudgatan ner till Kantina Kafé, där vi skulle äta middag. Jag åt en god risotto med chorizo.

Fyrverkerier

Det var sent när vi var tillbaka i St Julian’s, men vi tänkte ändå kolla om ”Truffles and Truffles” hade öppet. Restaurangen höll på att stänga, men de lät oss ändå komma in för chokladfondant och drinkar. Genom den öppna dörren kunde vi se fyrverkerier lysa upp himlen.

En kommentar Lägg till

  1. Hanna skriver:

    Men haha, varför knackade han dig på hjälmen? För att retas eller göra dig uppmärksam på nåt?

Kommentera

