Köpenhamn 3.0

Trots att jag har varit i Köpenhamn vid två tillfällen tidigare såg jag fram emot att besöka Köpenhamn en tredje gång.
image

Väl framme visade det sig att vi hade bokat en lägenhet istället för rum. Thomas var lyrisk och ville flytta in. Jag var mest glad över balkongen, även om det inte var tillräckligt fint väder för att sitta ute.

image

Vi åt lunch vid en saluhall, sedan upptäckte vi staden på nytt. Bland annat hittade vi den här höstigt mysiga parken. Vi gick längs gator vi inte gått längs innan, såg stadsdelar vi inte sett innan.

image

Kødbyen var ett område som verkade intressant. Husen i området användes tidigare som slakthus, därav namnen. Nu finns det ytterst få slakterier kvar, om några. Istället har restauranger och barer flyttat in i lokalerna. Lite fint att de behållt området som det var istället för att ”snygga upp” det.

Vi promenerade ända till Carlsbergs museum som visade sig vara stängt. Vi fick vända tillbaka till hotellet.

image

Några timmar senare promenerade vi till restaurangen ”Gran Torino”.

image

Jag bestämde mig för att testa något nytt i matväg. På menyn hittade jag en spännande pastarätt jag ville smaka, ravioli med citron och ricotta serverad med pinjenötter och baconbitar. Supergod.

image

Eftersom min språkförståelse ibland sviker mig råkade jag säga ja till en sallad som tillbehör till min varmrätt. Det gjorde inget. Blandsallad med granatäppelkärnor och krutonger var riktigt gott.

image

Thomas åt en pizza. När maten var uppäten lämnade vi restaurangen och klev ut i den kalla kvällsluften. Vi promenerade över bron, samma väg vi kom dit.

image

På en sidogata till Strøget hittade vi mysiga Paludan, ett café/en bokaffär, där vi slog oss ner med varsitt glas.

image

Längs Strøget hade en fin person skrivit komplimanger med färgglada kritor på gångstråket.

IMG_5667

Vi gick förbi Kødbyen, men barerna och restaurangerna i området höll på att stänga för kvällen. Istället avslutade vi kvällen i en bar som utifrån såg mysig ut. Den visade sig ha ett tågtema.

IMG_5677

Vi köpte varsin öl i baren och slog oss ner. Inte långt efter ringde barägaren i sin klocka och delade ut shots i hela baren. När stämningen började bli stökig lämnade vi våra halvfulla flaskor och promenerade hem i natten.

Kommentera

