Polska kuren

På lördagen vaknade vi till nyheten om ett terrorattentat i Paris med över hundra döda. Jag mådde utöver det inte helt bra. Halsen kändes något tjock och rösten höll på att försvinna.

image

Till frukost åt jag äppelpaj och drack varm cider med apelsinsmak och en kanelstång i. Jag var rädd att bli nekad dagens spabehandlingar om de misstänkte att jag var sjuk. Jag testade rösten allteftersom men den blev bara sämre. Efter frukosten gick vi till Oasis Beauty Spa. Som tur var sa de inget om min hesa röst.

image

Mina spabehandlingar var en 70 minuters helkroppsmassage med oljor. Sedan fick jag en välbehövlig pedikyr, som mina stackars fötter har behövt länge. Vi var klara lagom till lunch.

image

Till lunch ville vi äta något nyttigare än stabbig, polsk mat. Vi gick till Soto Sushi och åt billig, fräsch och megagod sushi.

image

Vi hade blivit rätt sena iom spabesöket, redan efter vår lunch var solen på väg ner. Vi gick längs gatan Nowy Swiat mot gamla stan.

image

När vi nådde slottet kikade vi in en marknad där vi köpte stark glögg. Sedan begav vi oss in i gränderna och köpte varma pommes frites.

image

På vägen tillbaka jagade Nilla såpbubblor som en gatuartist skickade iväg längs Nowy Swiat och jag drömde om julklappar i samma storlek som juldekorationerna längs samma gata.

När det närmade sig middagstid letade vi runt en stund innan vi gick mot restaurangen ”Chłopskie Jadło”. Båda hade tidigare varit på den i Krakow.

image
Som aptitretare fick vi lantbröd som vi kunde bre antingen fett eller gräddfil på.
image

Eftersom de inte hade piroger med köttfyllning, rödvin eller Coca cola fick jag nöja mig med en potatisgratäng och Pepsi. Nilla åt fläsklägg. Varken jag eller Nilla var överförtjusta i stället, men vi åt snällt upp vår middag innan vi vände till hotellet.

image

Vi satte oss i vårt hotellrums fönster och drack billigt, vitt vin från Moldavien. Utanför var Kulturpalatset upplyst i trikolorens färger. Vi stannade uppe tills vi blivit alltför dåsiga av vinet.

Kommentera

