Tivoli

Denna soliga dag klev vi bestämt ut ur hotellets lobby med siktet inställt på frukost på ”Lagkagehuset”. Väl framme satte oss vid ett bord i solen så att vi hade utsikt över Tivolis entré  och kön utanför.

Alex åt en Spandauer och jag en Kanelsnegl, som var väldigt mäktig och smakade jättemycket av kanel. Sedan delade vi på en Kartoffelkage, en dessert fylld med grädde och toppad med marsipan.

Tivoli öppnade sina grindar när vi var klara med vår frukost. Innanför entrén speglade oss i speglar som fick oss att se ut som trädstubbar eller size zero modeller.

Vi gick ett varv runt Tivoli för att spana in vilka åkattraktioner som fanns.

Den första attraktionen vi åkte var gungorna, som snurrade runt ett antal meter över marken. Höjden tyckte inte jag var läskig, däremot ångrade jag mitt val av frukost eftersom jag kände mig snurrig efter ett par varv.

Turligt nog var det knappt några köer på Tivoli denna dag. Efter gungorna åkte vi därför ”Odinexpress” och ”Alpenhof” flera gånger på raken. Den första var inte ett dugg läskig, den var mest uppfriskande och ibland behövde man ducka för att inte få löv i munnen. ”Alpenhof” var min favorit, med den bergochdalbanan åkte vi in i små berg och kunde inte se nedförsbackarna förrän i sista sekunden. Tyvärr gick det inte att ta en bra bild på den.

Lunch åt vi på ”Wagamama” som låg på Tivolis område. Fisk- och skaldjurstokiga som både jag och Alex är delade vi på räkor och friterad bläckfisk. Edamame och ett par dumplings beställdes också.

Efter lunch tog Alex mod till sig och åkte ”Demonen”.  Jag stod nere på fast mark och filmade när hon susade förbi i loopen.

Som belöning fick hon dela en sockervadd med mig. Sedan tog vi ett par sista turer i ”Alpenhof” innan det var dags att bege sig till flygplatsen.

Innan vi klev på planet hem köpte vi varsitt sista wienerbröd, denna gång med sylt i. Hej så länge, Köpenhamn!

Kommentera

