Oas i storstaden

tisdagsmorgonen fyllde vi våra frukostmagar med franska bakverk på bageriet ”Gontran Cherrier”.

Min favorit var det nyttiga bakverket bröd med grädde, som smakade som en elegantare version av semla. ”Gontran Cherrier” var sedan det ställe vi helst åt frukost på.

Himlen, som varit blå när vi klev upp för dagen, övergick snabbt i moln över Shinjuku.

Vi tog oss till tunnelbanestationen Meiji-Jingumae. Planen var att vi skulle besöka templet som ligger i Yoyogi Park.

En kort bit in i parken hördes inte storstadens brus. Jag tyckte mycket om att gå i stråket mellan de höga, lummiga träden. På grenarna satt stora korpar och kraxade.

Vi passerade saketunnor. Jag vet inte om de förvarades sake i dem nu också, men de var fina att kolla på.

Efter en stunds promenad var vi framme vid Meiji-templet. Man fick tvätta händerna och munnen innan man klev in på tempelområdet. Utanför templet kunde man köpa amuletter av prästinnor. Under de stora träden intill templet hängde träbrickor med nedskrivna önskningar på.

När vi lämnade templet ville vi gärna se mer av parken. Intill tempelområdet kunde man besöka en avskild plats av parken vars huvudattraktion var en gammal brunn.

Vi gick förbi en damm med karpar och näckroser.

Längre in växte det fält av irisar som förevigades av äldre konststudenter.

Väldigt vackert måste man medge.

Långt bort i promenadstråket hittade vi brunnen. Vet inte om det var något speciellt med den brunnen förutom att den hade funnits till väldigt länge.

När vi hade sett halva parken, vi hade picknickdelen kvar, kände vi oss en aningen hungriga så vi fick tillbaka mot Harajuku och Meiji- Jingumae.

Där ställde vi oss i kö utanför ”Ichiran”. Denna gång beställde jag mina ramen med mer vitlök i, mer styrka, mer allt.

På eftermiddagen drog vi oss tillbaka till Shinjuku där vi hade bestämt träff med Thomas kompis Steve och hans flickvän Julia, som pluggar i Tokyo sedan i januari.

Steve och Julia tog oss till en restaurang där de påstår att arbetande japaner kommer till efter jobbet för middag. Vi åt varsin skål kött med ris som ärligt talat var sådär.

Ett par kvarter bort låg Koreatown, en del av Tokyo där koreanska restauranger och affärer ligger tätt intill varandra. Vi gick dit genom matosande gator och där koreansk popmusik spelades högt.

tokyo

Vi satte oss inne i en izakaya, pub, där jag smakade japanskt plommonvin Umeshu, och vi pratade om deras liv i Japan och vad vi planerade att göra under vår semester. Vi tog ett par drinkar till på ytterligare ett ställe innan de lämnade oss själva i Koreatown. Vi promenerade hem själva därifrån längs höghus med blinkande skyltar.