Japanska egenheter

Att resa till Japan är en av de största kulturkrockar man kan vara med om som svensk. Varje dag stötte man på fenomen som inte är vanliga hemma. Till exempel:

Kitkat

Redan när jag läste på om Japan fick jag veta att det fanns Kit Kat i massa olika smaker att köpa där. Till min besvikelse fanns de spännande smakerna inte i varje livsmedelsaffär. Efter lite letande kunde vi i alla fall stoltsera med att ha smakat Kitkat med smakerna mörk choklad, grönt te, mint, sötpotatis, jordgubb, wasabi, sake och cantaloupemelon med mascarpone. Vi såg men hann inte testa smakerna hallon och strawberry cheesecake.

Städmani

Tokyos gator är löjligt rena. Ser man skräp på marken hajar man till. Vi såg en man dammsuga varenda springa i ett ventilationsgaller som sträckte sig en hel gata.

Fanta

Precis som Kit Kat finns Fanta i olika smaker. Vi drack äppelfanta, smakade som äppelcider, och vindruvsfanta, som smakade som lila Skittles. Jag drack också giftgrön melonfanta som var sliskig men god.

Artighet

Väldigt få japaner kan prata engelska, men de väger upp det med att vara otroligt artiga. I början störde jag mig lite på det överdrivna bemötandet man fick i affärer och på restauranger men efter ett tag vänjde jag mig vid alla bugningar och artighetsfraser. Vi fick båda en chock när vi mellanlandade i London på väg hem och kassörerna inte ens hälsade på en.

I överhuvudtaget är Japan ett väldigt speciellt land, man skulle kunna jämföra skillnader i timmar.

 

 

 

Kommentera

