Första upplevelsen av Airbnb

Inför Japanresan hade jag kollat upp ett par hotell att bo på, men inte hittat något som kändes tillräckligt bra. Tänkte därför att jag skulle testa Airbnb, en sajt där privata hyresvärdar hyr ut sina lägenheter, för att hitta ett mysigt och centralt boende. Tanken var också att jag litegrann ville att det skulle kännas som att vi bodde i Tokyo.

Att hyra lägenhet utomlands under semestern har känts som en intressant idé förr, exempelvis när vi skulle till New York där hotellen tar skyhöga priser, men jag har inte tyckt att det har funnits en tillräckligt pålitlig sajt förrän Airbnb började sin verksamhet.

Jag gick in på deras webbsida och kollade upp lägenheter i det område jag ville bo. Om man inte har varit på destinationen förut får man läsa på lite så att man vet ungefär var man vill bo och om området känns säkert att bo i osv.

img_3579-1

Jag bokade en liten lägenhet åt oss i Shinjuku, som är väldigt nära till tågstation, tunnelbana, shopping, restauranger och annat underhållande. Vår värd Hiroko skickade oss en vägbeskrivning där hon hade lagt in bilder på gångvägen från Shinjuku station, vilket var till en stor hjälp när vi nyanlända och vilse försökte hitta i den stora staden. Hiroko mötte upp oss utanför lägenheten, lämnade över nycklar, visade hur allt i lägenheten funkade och gav oss tips på restauranger och affärer i området. Jag hade fått för mig att man alltid har med sig presenter i Japan, därför hade vi köpt med oss ett paket ”Ahlgrens bilar” som vi gav henne. När vi hade bott ungefär en vecka i lägenheten hittade vi ett paket från Hiroko utanför.

På paketet stod ett litet meddelande: ”Dear Niki. Hope you are having good time in Tokyo! (not yet bored?) If you have any questions or inconvinience let me know any time. This is a small gift from Hiroshima. Hope you will like it! Hiroko.”

Eftersom vi hyrde lägenheten så länge passade Hiroko på att åka hem till Hiroshima och köpte med sig citronkakor, som citronmuffis med glasyr på, till oss. De var jättegoda (och kändes lite flottare än en vår present). Jag kunde alltid kontakta henne via Airbnbs sida om jag hade frågor och hon svarade alltid snabbt.

Efter att vi kommit hem skrev Hiroko ett omdöme om mig som gäst:

“Niki is very polite, friendly and easy to communicate person. Also the apartment was perfectly clean after she left! She is welcome to stay at my place anytime and I would recommend her to any Airbnb host 🙂 ”

Upplevelsen har gett mig blodad tand och jag kommer definitivt att kolla Airbnb först när jag leta boende för framtida semestrar.

 

 

Kommentera

