Halkidiki

Jag och ena syrran tog en paus från vardagen i solsäkra Grekland (30/7-6/8). Vi bokade en veckas semester i Halkidiki, där vi mest tänkte hänga vid poolen och på stranden. Ändå fick vi något av en chock när vi kom fram eftersom byn Hanioti, som vårt hotell låg i, var väldigt turistanpassat. Butikerna sålde endast souvenirer eller pälsar (främst riktat till ryska turister) och restaurangerna/barerna serverade trist mat och dåliga drinkar.

Vi hade sett fram emot att få sätta tänderna i varsin gyros, tyvärr kände vi inte till att den i norra Grekland serveras med senap och ketchup istället för tsatsiki som vi är vana vid. Brödet var också annorlunda och petig som jag är med mat ville jag hellre ha rödlök i istället för gullök. Vi åt gyros på två olika ställen men gav sedan upp.

Första kvällen hamnade vi på en riktig turistfälla till restaurang, som reseledaren hade tipsat om, där maten inte alls kändes grekisk. Bland annat hade de ägg och feferoni i den grekiska salladen och min fiskromsröra, som vanligtvis brukar vara rosa, var vit och smakade något helt annat.

img_4935

Vi hittade en restaurang där maten var okej. Jag tyckte om deras ostkroketter och vindolmar. Ena kvällen delade vi på en fisktallrik med bläckfisk, bläckfiskringar, räkor och småfiskar. Den kvällen hade restaurangen liveuppträdande med jätteduktiga bouzoukiartister.

Ändå tyckte vi bäst om att köpa färdiglagad mat från den närmsta mataffären och äta den på balkongen. Vi köpte grillad kyckling, gemista (fyllda tomater), kokkinisto (köttgryta), mousakka, pastistio (makaroner med köttfärs i ugn), olika röror, fetaost och sallad.

De tre första dagarna spenderade vi vid poolen eller vid havet. Havet var kristallklart och varmt, stranden var täckt av fint grus. Den enda nackdelen var att det fanns sjöborrar nära vissa delar av stranden och att man fick kolla var man satte ner fötterna när man badade så att man inte råkade trampa på en sjöborre.

På onsdagen hyrde vi en vattenskoter som vi varvade att köra.

Med ansiktena fläckiga av solkräm studsade vi fram på vågorna. Jag hade inte varit sugen på att köra vattenskoter, men väl bakom styret visade fartdåren i mig upp sig.

Efter turen kände vi oss inte klara med att vara ute på djupa vatten. Vi hyrde en trampbåt och trampade till oss ett stort avstånd mellan oss och de badande vid stranden. På trampbåten fanns även en rutschkana som jag använde varje gång jag ville bada. Det var underbart att bada i det varma vattnet och trots att det var djupt gjorde det klara vattnet och den vita sanden det möjligt att se havsbottnen. Vi hade väldigt kul över hur svårt det var att ta sig upp på båten och att man var tvungen att hålla fast i båtrelingen när det kom vågor för att båten inte skulle flyta iväg.

På fast mark unnade vi oss sedan varsin granita, som serverades med jordgubbs- eller citronsmak. Jag älskar granita, när jag spenderade mina sommarlov i Limassol brukade jag alltid beställa det från glassbilen på stranden. Mandarinsmak var favoriten då.

Grekiskt storstadsliv upplevde vi i Thessaloniki på torsdagen. Bussresan dit tog två timmar enkel väg, men var så värt det.

Jag gillade verkligen Thessaloniki och hade kunnat stanna där i ett par dagar. Vi ägnade våra timmar där med att shoppa och upptäcka gatorna som gick parallellt med strandpromenaden.

I området ”Ladadika” hittade vi en grekisk ölstuga där vi bestämde oss för att äta lunch.

Turligt nog var det den bästa maten vi åt under hela semestern. Jag åt fläskkarré med fetaost- och timjansås. Sofia åt en supergod souvlaki med potatis och fetaostkräm. Vi var så lyckliga över den lunchen.

Vi kunde inte annat än att avsluta lunchen med att dela på en chokladfondant.

Efter lunchen tog vi en snabbtitt på marknaden, jag dreglade lite över oliverna.

Vi hann med att köpa kondisbitar som vi kånkade på när vi stressade på gatorna förbi fina kyrkor mot bussen tillbaka till Hanioti.

Dagen innan avfärd tillbaka till Stockholm tog vi en båttur från halvön Kassandra, som Hanioti ligger på, till halvön tvärs över Sithonia.

Båten stannade till vid en fin strand där vi fick bada en stund.

Nästa stopp var i byn Neo Marmaras. Jag och Sofia letade upp en glassbar med utsikt över havet där vi tryckte i oss varsin glasstrut.

Innan vi återvände till Kassandra stannade båten till vid Kelifos, som kallas sköldpaddsön på grund av dess form, där vi fick bada från båten. Väl tillbaka i Hanioti hade vi ändå inte fått nog av havet trots en hel dag ute på vågorna. Vid åttatiden på kvällen var stranden fortfarande full av badande. Vi flöt runt och väntade på att solen ska gå ned, vilket blev en av de finaste solnedgångar jag sett.

Sista dagen maxade vi med crépes till lunch, bad från trampbåt och poolhäng.

Trots den inledande chocken lyckades vi vända semestern till att bli riktigt bra. Kommer att leva länge på de sol- och badtimmar vi fick under veckan.

Kommentera

