Summa summarum

Sista dagen i Rom vaknade vi upp nyförlovade.

Solen sken även denna dag i den italienska huvudstaden. Det kändes lite tråkigt att vi bara hade en dag kvar, vi var långt ifrån klara med staden.

Vi tog en lång promenad. Colosseum lös i solen. Vi fortsatte längs Via Cavour.

Där var det wine o’clock för både föräldrar och barn.

Vi gick igenom hektiska Termini och från andra sidan tågstationen fortsatte vi mot stadsdelen San Lorenzo. Den delen av stad var helt annorlunda mot vad vi redan sett. Det var mindre pampigt och lite mer vardagskänsla där. Tyvärr var mycket stängt, men vi bestämde oss för att återvända på kvällen för middag.

Intill Termini tog vi en snabblunch. Vi kastade i oss capresesallad och pasta med salciccia och porcini för att orka med resten av dagen.

Vi trängdes på tunnelbanan och gick av vid piazza del Popolo. Vid det här laget hade molnen skockat sig, men vi hoppades att det ändå inte skulle regna eftersom vi hade lämnat våra paraplyn i lägenheten.

Väl uppe vid Villa Borghese föll regndropparna ner, vi höll oss under trädkronorna för att inte bli alltför blöta.

Vi försökte ändå gå längre in i parken. Ett par hundra meter in låg en restaurang där vi satte oss ner för ett glas prosecco och vänta ut regnet.Just när vi satt oss på uteserveringen under ett parasoll kom skyfallet. Det kändes nästan som att vi befann oss i en regnskog så grönt som det var omking oss. Vi fick flytta in under tak för att undkomma regnet.

När regnet lugnat sig övergav vi parken. Det var nog bättre att vara i närheten av affärer som man kunde gömma sig i utifall det skulle börja regna igen.

Längs via del Corso fanns en hel del affärer och gallerior. Mycket av det som såldes där var dyra märken, men vi var ändå runt där och kikade tills sen eftermiddag.

Middag åt vi på ”Osteria da Marcello” i San Lorenzo. Till förrätt delade vi på bröd med fett på. Jag beställde det eftersom det kanske var tråkigt att välja säkra kort som buffelmozzarella. Jag ångrar att jag inte valde något godare.

När vi ätit upp kom servitören med våra nästa rätter. Thomas åt kalvbräss, vars konsistens var för konstig för min smak.

Jag åt också en annorlunda rätt, lammravioli i valnötssås. Raviolin var god och kändes otroligt rustik. Det godaste vi åt, men som jag inte hann fota då vi åt upp det på än gång, var kronärtskocka i olivolja med en gnutta citron salt. Så himla enkel mat men otroligt gott.

Då det var sista kvällen delade vi även på en tiramisu till efterrätt.

Innan vi lämnade San Lorenzo drack vi varsin drink på en närliggande bar.

Det sista vi gjorde den kvällen var att traska till den hypade baren ”Freni e frizzoni” i Trastevere. Jag gillade layouten på menyn och hade tänkt att sno med mig en hem.

Tyvärr var drinkarna sådär, det kändes som att de fokuserade på att göra så invecklade drinkar att smaken inte blev lika viktigt. Jag struntade i att ta med mig en meny.

Dagen efter var det, till bådas stora sorg, dags att lämna Rom. Vi hade behövt flera dagar för att bara lugnt kunna ströva runt. Framför allt hade jag velat ha mer tid till att äta all god mat jag ville testa. Det blir definitivt ett till besök i Rom och förhoppningsvis tidigare än om tio år.

Kommentera

